hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 25 maart 2008

Freudiaans vergeten

(Voor studenten Cultuurkunde NHL: onderaan dit bericht staan de linkjes)

Moest vandaag voor de tweede keer invallen voor een collega bij het vak cultuurkunde. Vorige week behandelde ik de Franse revolutie, het impressionisme en het expressionisme binnen de twee uur. Nu kon ik het lekker rustig aandoen met Freud en Jung.
Het college van vorige week vond ik nogal teleurstellend. Zeven mensen die tijdens het college binnenkomen en met veel lawaai gaan zitten, mensen die met elkaar blijven praten, mensen die gaan sms, iemand die zijn koptelefoon opzet etc. Telkens zeg je er iets van, maar je voelt je zo'n oude leraar worden die de normen en waarden uit een vorige eeuw aan het handhaven is.
Vannacht onrustig geslapen en vanochtend al vroeg naar de trein. Ik toetste mijn pincode in bij de kaartjesautomaat: verkeerd. Nog maar een keer ingetoetst, het is vroeg en ik ben moe, maar opnieuw fout. Een derde keer is riskant, want dan kan je kaart waardeloos worden. Er zat niks anders op dan binnen een duurder kaartje te kopen aan het loket.
Eenmaal in de trein bedacht ik dat dit een perfect voorbeeld was van een Freudiaanse vergissing in de vorm van plotseling geheugenverlies. Eigenlijk wilde ik helemaal niet naar Leeuwarden: ik wilde terug naar huis en slapen en daarom zorgt mijn onbewuste ervoor dat ik mijn pincode vergeet.
Het college verliep overigens tien keer beter dan vorige week. Er kwam nog maar 1 student te laat binnen en ik hoefde maar twee keer een opmerking te maken. Er kwam gelukkig nu ook wat meer reactie vanuit de studenten op mijn verhaal en dat maakt een hoorcollege wel levendiger.
Overigens: ik sprak gisteren iemand die bij de belastingen werkt en die ik niet nader zal noemen en die was tot zijn eigen verbijstering zijn Digi-D vergeten (dat vond ik gisteren nog erg leuk). Welke Freudiaanse boodschap zal daar achter zitten?

Linkjes voor studenten
Filmpje met bewegende beelden van Freud (stem is van zijn dochter Anna)
(zie YouTube voor meer van dit soort filmpjes)
Kleinzoon Lucian Freud in het Gemeentemuseum.
Recensie over een boek van Esther Freud en nog een.
Wikipedia over Sigmund Freud.

Eerste deel van interview met Carl Jung.
Wikipedia over Jung.

Leuke man lip-synct Africa van Toto.

Geen opmerkingen: