hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 11 oktober 2009

Folkert de Jong in het Groninger Museum


Dieter Roth meets Andy Warhol, dat is de meest korte samenvatting van het werk van Folkert de Jong. Gisteren werd zijn tentoonstelling 'Circle of trust' officieel geopend in het Groninger Museum.

Ik weet niet wat het was, maar ik vond alles even ergerlijk: de bomvolle ontvangsthal, de kunst, de hapjes en vooral de combinatie van die drie. Na een welkomstwoord van Kees van Twist, waarbij hij de reclametekst van het museum aanvulde met het woordje 'bijzonder' was het officiële gedeelte voorbij. Dat was dus na vijf minuten. De kunstenaar zelf kwam niet aan het woord (wilde dat misschien ook niet), maar ook niet iemand die bevlogen over zijn werk kon vertellen. Dan maar even de ronkende tekst van museum erbij gepakt:
Folkert de Jong is bekend om zijn levensgrote beeldengroepen die gemaakt zijn van Styrofoam en polyurethaanschuim, dat als isolatiemateriaal gebruikt wordt voor onder andere in de bouw, architectuur en de decorbouw van de Hollywood filmindustrie. Met dit voor de kunst atypische materiaal, dat afkomstig is van de petrochemische industrie, schept De Jong opmerkelijke en complexe tableaus van groteske werelden, die macht, geweld, rampspoed en andere verontrustende aspecten van de menselijke conditie tot onderwerp hebben. Geïntrigeerd door de krochten van de menselijke ziel, sleurt de kunstenaar de kijker mee in die wereld waar het bizarre en het kwetsbare samenkomt.

Dus.
Ik vind Styrofoam en polyurethaanschuim, al dan niet met verf bespat, lelijke materialen. Je ziet ook meteen het conceptuele idee erachter en daar word ik ook wat narrig van. Maar het meest stuit me de thematiek tegen de borst: geweld en oorlog als kermisattractie opgesteld in het museum, terwijl de bezoekers hunkeren naar het glas witte wijn en de drie soorten wraps met ei en ham of guacamole die in glaasjes wachten op de bezoekers. Alsof je met een glaasje champagne op de opening van de World Press Photo staat met achter je een groot portret van een kind dat aan het hongeren is. We keken niet naar het menselijk tekort, we waren het.
Nergens, maar dan ook nergens had je het idee dat er een persoonlijke noodzaak was voor de kunstenaar om tot dit soort kunst te komen. En dan worden die schedeltjes en marcherende soldaatjes kunstzinnige clichés.



Ik heb ook gemerkt dat het op zo'n opening niet over kunst gaat. Ik ben altijd wat naïef in dit soort dingen en heb pas laat door dat je met iedereen vriendelijk moet praten en het liefst laffe dingetjes uitwisselen. Het is netwerken geblazen. Je kijkt rond of je iemand kent en vlindert van gesprekje naar gesprekje. Een soort Facebook maar dan in het echt.
Het was een beetje een B-event, want de bobo's vertrokken al vrij snel uit het museum. Boven stonden nog hele plateaus met volle glazen te wachten op bezoekers die niet meer kwamen. Ik hoorde iemand in het voorbijgaan zeggen dat de belichting heel erg goed was.

8 opmerkingen:

Gelkinghe zei

Ik kan het me helemaal voorstellen. Maar is dit soort 'events' dan anders in het literaire wereldje?

De vijfde foto steekt er overigens bovenuit.

coen zei

Bij het literaire wereldje ontbreken meestal de bobo's.

Rigo Reus zei

Mooie slotzin . Het werk van Folkert de Jong in Watou, twee jaar terug meen ik, vond ik erg indrukwekkend. Give him a chance.

Anoniem zei

'Maar het meest stuit me de thematiek tegen de borst: geweld en oorlog als kermisattractie opgesteld in het museum, terwijl de bezoekers hunkeren naar het glas witte wijn en de drie soorten wraps met ei en ham of guacamole die in glaasjes wachten op de bezoekers'

gefeliciteerd. ik denk dat de kunstenaar dit graag zou horen. geweldig toch als je tentoonstelling dit soort reacties kan losmaken. smullen

coen zei

Geen anonieme reacties graag. Maar als je denkt dat ook de kunstenaar zelf dit kermisattracties vindt, dan zal ik me daar niet tegen verzetten.

Moniek Verhaaren zei

Beste Coen,
Misschien moet je zo'n tentoonstelling ook niet bekijken na of met zo'n bobo-opening. Ik bezocht de tentoonstelling een paar weken geleden ook en ik vond hem indrukwekkend. Maar ik heb er gelukkig in mijn eentje doorheen kunnen lopen, alle beelden op mijn manier op me in kunnen laten werken en geen last gehad van de ergerlijkheden die jij noemde (bomvol, hapjes, wijn, kwetterend netwerkende mensen). Misschien een volgende keer niet naar de opening, maar wel naar de tentoonstelling? Ik ben het eens met die reus van hierboven: geef hem een kans.

Unknown zei

beste coen heb je folkert zijn carriere gevolgt vanaf t begin of ben je er zomaar middenin gevallen ik vind je voornamelijk erg ZUUR waar zijn jou prestaties ?

coen zei

Nou Frans als je eerst eens een achternaam geeft en leert spellen, dan praten we verder.