hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 28 september 2008

NHL: Willem Smink weblogt (3)


De allerhoogste baas van de NHL heeft een weblog. Omdat deze alleen voor ingewijden te zien is geef ik graag een korte samenvatting. Deze keer wordt na een paar pr-blogjes eindelijk verteld wat een bestuurder direct had moeten doen: vertellen waar het op staat.
Ik bedoel, er moet bijvoorbeeld een begroting worden vastgesteld. Deze keer eentje met bezuinigingen. Na jaren van voorspoed, volgen nu een paar jaar van krapte.
Hè, hè, was dat nou zo moeilijk?

Willem begint zijn verhaal iets anders.
Het gevaar dat je als bestuurder bedreigt is dat je nauwelijks te weten komt wat er ‘op de werkvloer’ gebeurt. Die ‘werkvloer’ zelf zit daar misschien niet mee.
Nou, deze 'werkvloer' blogt, dus als hij iets te weten wil komen, dan kan hij altijd bij deze 'werkvloer' op het blog kijken. Klik op de 'tag' NHL hieronder en je weet alles van deze 'werkvloer'. Ik denk dat Willem blij is met mijn ijver.
Maar ja, Willem heeft de 'werkvloer' vooral nodig om te weten hoe die bezuinigingen aankomen. Of, om hetzelfde in bestuudersproza te zeggen:
En dan is het zaak scherp in beeld te krijgen hoe verschillende opties uitpakken voor de praktijk van het onderwijsproces. Een goed zicht op die praktijk is wezenlijk om verantwoord te kunnen besluiten.

Gelukkig werken er op de NHL nog een paar oude kennissen van Willem uit Groningen. Die durven hem onomwonden vragen te stellen en waarschijnlijk ook kritiek te geven. Hoewel dat in wollig taalgebruik gaat,
Het maatwerk van het vraaggestuurde onderwijs dreigt tot een onbeheersbare versnippering te leiden, is een andere observatie.
geeft dit blog van Willem ook enige hoop. Hij luistert blijkbaar naar kritiek. Misschien kan hij dan dit jaar nog wat veranderen aan die idiote toestand met de flexibele trajecten.
Willem eindigt deze keer met een ironisch dreigement.
Nuttig en leuk, die oude kennissen. Voor de goede orde: ik maak inmiddels ook een hoop nieuwe kennissen. U bent gewaarschuwd.
Ik heb mijn agenda klaarliggen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik ben blij dat jij dat blog leest, want ik was na de eerste al afgehaakt. Met jouw commentaar is het nog wel te verteren.