hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 16 december 2008

Stemadvies: Tsead Bruinja


didp 18
Originally uploaded by kokjebalder
Natuurlijk is hij een goede dichter. Daar zijn er meer van. Bij de vijf dichters die afvielen zaten er zeker vier die ik ook wel als Dichter des Vaderlands zou hebben willen zien.
Zijn leeftijd doet er niet toe. Ook niet als hij in een jury zit. Kwaliteit is leeftijdloos.
Dat hij al veel dingen georganiseerd heeft (hij is gestart met Dichters in de Prinsentuin), gemaakt heeft (van bundels, cd's tot een krant) en uitgeprobeerd heeft (met muziek, dans, theater en zelfs Herman van Veen) maakt hem zeer geschikt.
Zijn plan voor zijn rol als Dichter des Vaderlands vind ik zeer sympathiek.
Nu iets negatiefs: hij weet niet veel van proza. Als je hem vraagt naar zijn laatste leeservaring dan haalt hij een verhaal van Carver of Cheever aan (ben vergeten welke, maar op zich goed). Dat doet hij al jaren achtereen. Elke keer hetzelfde verhaal.
Maar is het ook een beetje een geschikte vent? Toen Derwent Christmas en ik deze zomer optraden tijdens het Noorderzonfestival stond hij aan de deur te stempelen. Hij hoorde niet bij de organisatie, hij trad na ons op, maar deed het gewoon omdat er anders niemand bij de deur stond.
Kijk: die poëzie is leuk, maar je hebt ook nog wat aan hem naast de gedichten. Stem dus allemaal vanaf 2 januari hier op Tsead Bruinja.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed. Maar dan wel een overhemd aan, en niet van die Herman Brood-hemdjes.

Anoniem zei

En hij is natuurlijk een Fries!

Anoniem zei

Ha Coen,

Dank! Op myn hyves en facebook zou je nog kunnen zien dat ik wel meer prozaschrijvers aanhaal. Ik heb zelfs een aantal korte verhalen op mijn site staan die eerder in de Leeuwarder Courant en Hjir gestaan hebben, maar een echte prozaschrijver ben ik inderdaad niet. Cormac Mc Carthy en Faulkner zijn mijn echte prozafavorieten, maar heb onlangs ook van Roths 'The plot against America'' genoten en van 'Jongensjaren' van Coetzee. Verder lees ik vooral graag biografieën van popsterren en rock- en popbladen.

Nogmaals dank en veel goeds,

Tsead

coen zei

@ Chrétien: dat stond niet in de functieomschrijving.
@ Bart: ik ben een warm pleitbezorger van de Friese literatuur.
@ Tsead: nou, daar noem je een aantal kanonnen. Ik moet mijn flauwe opmerking maar weer intrekken.

Anoniem zei

Tsead is een Randstedeling met Klei aan de Poten! Dat blijkt uit zijn Plan, zijn Postuur en zijn Poëzie! Hij is een skütsje tussen de wrakke roeiboten! Vrijdenker tussen de Zeloten! De grutte Pier der Poëzie! Een kluner tussen strompelaars! Een verstaanbaar spreker tussen mompelaars!

Anoniem zei

Coen, het lijkt me raadzaam om in bovenstaande artikel te vermelden wáár vanaf 2 januari 2009 gestemd kan worden: http://www.dichterdesvaderlands.nl/

coen zei

@ Bart: gedaan!

Anoniem zei

Dichter des Vaderlands, dat wil je toch helemaal niet worden? Ik pleit voor een Europees poëet. En graag ieder jaar van land rouleren en dan dichten in je moedertaal en verplicht in éen andere. Ik hoop dat je het niet wordt Tsead: je gedichten zijn veel te goed voor deze 'titel'.

Anoniem zei

Beste Helga,

Dank voor je vriendelijke woorden. Zal toch niettemin mijn best doen het te worden en dan maar hopen dat ik niet slechter word ;o)

Alle goeds,

Tsead

Anoniem zei

Beste Tsead, je wordt gewoon Poète de l'Année 2010, d'accord. Laten we ons beraden op een actiecomité en mecenas; De Eerste Bergensche Boekhandel lijkt me een prima sponsor..

Wanneer is je presentatie ook weer, vrijdag?

Groetjes

Helga

Anoniem zei

En ik voorspel dat het Hagar Peeters wordt, bij deze.