hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 18 januari 2009

Het mooiste boekomslag

Vrijdag werden de genomineerden bekend voor het mooiste boekomslag van vorig jaar. Peter en ik keken vrijdag in het Boekblad magazine en we waren het snel eens over de echt goede omslagen. Helaas mogen wij niet stemmen. Boekverkopers wel.
De belangrijkste vraag is echter: waren er niet nog mooiere omslagen?

- Gebroken van Daniel Clay

Tja. Ik zie de schoonheid niet zo. Amateuristisch poppenhoofdje, slordige letters, vieze kleur. Leuke schets voor een echt omslag.

- De valk van Kester Freriks


Keurig omslag. Lekkere oude letters. Maar naar mijn smaak niet erg opvallend. Typografie van de titel vind ik wel mooi. Het omslag loopt ook mooi door naar de achterflap.

- Onze oom van Arnon Grunberg

Ontegenzeggelijk heel opvallend. Op de site van Boekblad hebben ze de gebonden uitgave gezet. Voor mijn verjaardag heb ik expres de paperback gevraagd omdat die niet op een telefoonboek leek. Tekening van de hand is apart, doet denken aan PvdA-hand (zei ook een van de juryleden).

- Heren van de thee van Hella S. Haasse

Net zo saai als de inhoud van het boek. De letters komen uit de standaard Queridofabriek, de foto is aardig.

- Klunen van Kluun

Ik ben geen fan van Kluun, maar dit omslag is even in het oog springend als duidelijk. Simpel en direct.

- Vallende stilte van Gerrit Kouwenaar

Mooi omslag. Is niet zo duidelijk als je het hier zo verkleind ziet. Maar dit is een smaakvol uitgevoerd typografisch omslag.

- 1080 recepten van Simone en Inés Ortega


Ik zie het niet. Iemand die niet kan tekenen vragen het omslag te maken. Blijkbaar had deze jury een voorkeur voor amateurisme.

- Luitenant-kolonel de Maumort van Roger Martin du Gard

Plaatje van internet halen en daar dan wat standaard letters op plakken. Lijkt me geen mega-prestatie.

- Die zomer van Wanda Reisel

Aardig, dankzij de pose van het meisje op de foto. Ik vind de titel niet zo mooi in het vlak liggen. De naam van de schrijfster gaat gewoon over de foto. De titel is door het schouderbandje opgedeeld, niet heel erg strak.

- Vochtige streken van Charlotte Roche

Duidelijk de grootste miskleun van de jury. Ja, het omslag is mooi en dat pleistertje knalt er ook vanaf, maar goed, dat deed het origineel ook. Kun je meteen zien waar het idee vandaan kwam.

- De wet van Spengler van Jaap Scholten

Omslag voor een deel ontworpen door de auteur zelf. Onderscheidend van heel veel andere omslagen door de kleur, de centraal geplaatste hertenkop die op een stripachtige wijze is getekend. Staat zeer terecht op de lijst.

- Buurvrouw van Vrouwkje Tuinman

Prachtige foto die er door al die lege kamertjes nogal abstract uitziet. Titel en naam van de schrijfster is mooi opgenomen in het geheel.

Wat vinden jullie?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb op 'Vallende stilte' van Gerrit Kouwenaar gestemd. Werkelijk een prachtig omslag. Ook heb ik - ik weet dat dit niet meetelt - het binnenwerk mee laten wegen in mijn stem. In het geheel een zeer mooi verzorgd boek.

Anoniem zei

Buurvrouw en Klunen steken er bovenuit, wat mij betreft.

schrieverij zei

Ik ook Klunen en Buurvrouw. En inderdaad: Heren van de gaap.

glas

Nick ter Wal zei

@ Clay: categorie Extreem luid on ongelooflijk nageaapt.
@ Freriks: onnoemelijk saai en te weinig wit tussen 'De' en 'valk'.
@ Grunberg: lelijker kan niet. Plastic.
@ Tuinman: staat als een huis (flat). Mijn stem.

Anoniem zei

Nadeel van Scholten is wel dat alle tekst op de flappen vrijwel onleesbaar is.
Ik vind 'Vallende stilte' ook erg mooi en 'Buurvrouw' origineel.

coen zei

Tot nu toe heeft Buurvrouw een voorsprong.
@ Gerb.: Ligt dat niet meer aan de weergave op het plaatje? In de praktijk is alles goed leesbaar, vind ik.