hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 11 januari 2009

Martin Ros: de hoogtepunten van 10 januari


De eerste gewone uitzending in het nieuwe jaar van, kom hoet heet ie op radio Selexyz.

Rik Kuethe - Alle 44 Amerikaanse presidenten
- Als je op de Frankfurter Buchmesse komt, kijk ik altijd, niet naar de stands van Rusland, want die hebben bijna niks, die schrijven niet. Die drinken wodka, dat smaakt ook heel goed.
- De Republikeinen is eigenlijk de partij van de grootste president die ze ooit gehad hebben, je weet natuurlijk wie ik bedoel, die man die vermoord is Selexyzpresentator: Kennedy? nee Selexyzpresentator: Nee, nee, dat is natuurlijk een de... Lincoln! Lincoln!
- Wie heeft de slavernij opgeheven? Wie heeft een oorlog gevoerd van Noord tegen Zuid, alleen om de slaven te bevrijden? Die kregen ineens hun vrijheid. Nu is er een neger, een fullsize, kerngezonde neger president geworden. Hoe vind je zoiets?
- Andrew Johnson dat was een president die niet kon spellen. Ja, dat, ik bedoel, dat is nog erger dan de grootste domoor uit Friesland.
- Hij heeft een geweldig portret van een man die in Nederland ook wordt vera..[?], dat was een toneelspeler, een filmspeler; hij blonk uit in de films, vooral cowboyfilms waarin hij veel tegenstanders neerlegde, je weet wie ik bedoel: Ronald Reagan. Ronald Reagan! Die is ook verlengd. Die is acht jaar president geweest.
- Maar ook groot, die opa, de opa van Bush! Staat er ook in. Groot president geweest. Maar de grote eer, hier staat het onebnullige gezicht van Selexyzpresentator: Vader, denk ik. Carter, hè, heeft een onbenullig gezicht, net een, ja een hoe heet dat Sinterklaas uit eh die in het eh die tussen de sneeuw staat. Een goed vervelend mannetje.


A.F.Th. van der Heijden - Gentse lente
- Hij is de held van veel Nederlandse lezers natuurlijk, dat kan ik ook niet helpen, want ik ben niet zo'n held van hem.
- Hij heeft nu een verhalenbundel uitgegeven die eigenlijk als van zand aan elkaar hangt.
- Hij schrijft maar aan, hè?
- Hij kan heel fel tekeer gaan, vooral tegen mensen die hem niet waarderen. Je hebt dat gezien, dat duel dat ie heeft gehad met hoe heet die schrijver dat ie niet in dezelfde kamer wilde zitten? Selexyzpresentator: Bij de uiteiking van een prijs. Hoe heet die man, die beroemde man? Ja, kom, die ook ontzettend veel wordt verkocht, maar ze wilden niet in dezelfde kamer zitten. Dat is wel heel erg, ja, in ieder geval, Selexyzpresentator: Ben het even kwijt. dat gaat maar door eh ik moet je dus zeggen: alle vijf boeken ik heb ze nog niet alle vijf Selexyzpresentator: Grunberg! maar deze heb ik... Grunberg, ja!
- Advocaat van de hanen! Gosammeliefhebben wat was dat een boek. Ik vloek er een beetje bij, maar dat is een boek dat kun je nog jaarlijks herlezen. Die man is een groot schrijver! Maar hij is nu een beetje vin ik aan het knutselen geslagen, hè?


L.H. Wiener - Herinneringen aan mijn uitgevers
- Wat hij beleeft is puur modder en stront, maar je lacht er wel om.
- Die schrijvers zijn ook egoïsten, hè? [...] Als het niet loopt: 't is altijd de schuld van de uitgever. En als het loopt: ik heb het gedaan, nou ga ik naar een andere uitgever. Weet je wel, 't is altijd stront, hè.


Youp van 't Hek - Bacteriën moeten ook leven
- Want dat wil ik hier toch wel even zeggen: Youp van 't Hek is een schrijver hè. Met die bretels. Hij loopt daar maar op dat toneel, alles verzint-ie. Twee uur lang, tegen een fabelachtige... eh verhaal van hem te horen.
- Dan schrijft ie over die verdwenen partij van, hoe heet die kerel? Die de partij heeft opgericht en vermoord is? Selexyzpresentator: Pim Fortuyn Pim Fortuyn!
- Pim ging dood, want de verkiezingen waren na Pims dood, en alle mensen stemden op deze onbenullen. Vooral die Winnie Windhorst, of hoe heet ze? Die overal huilde. Selexyzpresentator: Winnie de Jong. Alsmaar huilde en niks heeft gedaan. Dat zijn dingen die gebeurden niet eens in België. Maar wel in Nederland.

Geen opmerkingen: