hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 19 januari 2009

Ramsey Nasr valt Tsead Bruinja aan


Ramsey Nasr
Originally uploaded by han Soete
Vandaag een lang stuk van Ramsey Nasr in de Volkskrant tegen Tsead Bruinja. Volgens Nasr zou het meer om de poëzie moeten gaan dan om de campagne. Eerst heeft hij het nog over radioprogramma's die hem dwingen binnen 24 uur of een uur een gedicht te maken, maar dan komt toch de aap uit de mouw:
'Het schoentje wringt hem ook een beetje bij de kandidaten zelf. Of laten we eerlijk zijn: bij Tsead Bruinja. Voor hem gaat het om niets minder dan presidentverkiezingen. En daar horen dezelfde tactieken bij.'
Daarna komt Nasr tot een opsomming waarbij hij de campagne van Bruinja tot de grond toe afbrandt: in verkiezingstijd 'kent men geen sympathie', 'kent men geen stijl', 'kent men geen schaamte', 'kent men geen pudeur'.
Grote woorden die lijken te horen bij grote verkiezingen (presidentsverkiezingen!), maar Nasr neemt slechts aanstoot aan een paar campagne-onderdelen: dat Bruinja 'campagneleiders' heeft (waarvan Bart FM Droog de luidste is), dat Bruinja net als Nasr een Facebookgroep heeft opgericht (is dat erg?), dat Bruinja een ticket wilde kopen voor Komrij (sympathiek en publicitair goed gekozen, helaas niet iets wat Komrij beoogde), een blogje van Bruinja over Gaza (net nadat Nasr er een artikel over geschreven heeft en ja, dan is Gaza van Nasr natuurlijk; volgens mij zijn onderwerpen van iedereen, alleen de reacties op het gedicht dat Bruinja plaatste waren nogal dommig), en last but not least: Bruinja publiceert op zijn website de namen van de mensen die hem steunen (ja, dat is werkelijk schandalig, foei!).
Laat ik, als een van de mensen die op de website van Bruinja staat, er iets tegenover zetten.
Jaren geleden was Arthur Japin genomineerd voor de NS Publieksprijs (die hij afgelopen jaar pas heeft gewonnen). Hij reisde het hele land af met stemformulieren. Ik heb ook nog een middag in Leeuwarden staan kleumen voor een boekhandel om mensen over te halen. De organisatie van de wedstrijd juichte toe dat men actie ondernam: goed voor de prijs (en goed voor de sponsor). Maar het tegendeel bleek waar; Japin kreeg juist kritiek over zich heen omdat hij campagne voerde. Dat jaar won hij niet. Ook toen waren er mensen die zeiden: je mag er geen circus van maken, de boeken moeten het werk doen etc.
Bruinja doet nu hetzelfde. Door zijn campagne weten veel mensen van de verkiezingen af en dat blijkt alleen al uit de hoeveelheid stemmen die tot nu toe is uitgebracht. Sympathiek van Bruinja is dat hij zowel op zijn website als in de mailtjes die hij verstuurt om mensen op te roepen op hem te stemmen, consequent de namen van de andere genomineerden noemt. Ik citeer de mail van gisteren:
'Ten eerste, dank voor jullie steun, mochten jullie al gestemd hebben. Ten tweede, mochten jullie nog niet gestemd hebben, dan vraag ik jullie vriendelijk om het alsnog te doen (http://www.dichterdesvaderlands.nl/read/stemmen), maar voel je niet verplicht. Niet iedereen houdt van het idee van een verkiezing voor de volgende Dichter des Vaderlands.

Daarnaast kun je natuurlijk ook een andere voorkeur hebben. Informatie over alle genomineerden vind je op http://www.kb.nl/dichters/.'

Nasr pleit uiteindelijk voor de kracht van de poëzie zelf. Me dunkt dat Bruinja ook hier zijn best heeft gedaan. Drie bundels van deze dichter zijn sinds het begin van de verkiezingen te downloaden op De Contrabas.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Coen,

Daar heb ik weing aan toe te voegen!

Dank voor je weerwoord.

Wij gaan vrolijk verder met onze positieve campagne.

Laat 1000 bloemen bloeien,

Tsead

Anoniem zei

Ik wordt zó moe van dat hele ego-gedoe!
Wat is er toch met dichters, schrijvers, acteurs,beeldend kunstenaars, dat zij elkaar het licht in de ogen niet gunnen!
Driewerf bah!
In de korte tijd dat ik langs de rand van het literaire wereldje verkeer, heb ik al veel glibberige paden, vervaarlijke kliffen en ondoorwaadbare rivieren gezien.
Enfin ( zou Martin Bril zeggen).
Mijn stem heeft Tsead al, wat wie dan ook zegt. Succes met de campagne!

Astrid Rijff ( schrijfster in wording)

Tsead heeft mijn stem al, wát Nasr of wie dan ook zegt

Anoniem zei

Beste Astrid,

Dank voor je stem! Benieuwd naar je werk.

Alle goeds,

Tsead

Anoniem zei

Geen gelukkige leuzekeuze, Tsead. Maar desondanks: ik hoop dat je wint. Succes met de campagne, ik vermaak me er prima mee.

Anoniem zei

Het hele artikel van Ramsey Nasr is hier leesbaar:

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/242104