hij hem

hij hem
Nu in de winkel

vrijdag 24 augustus 2007

In de tussentijd 25


- Wordt het niet eens tijd voor een update van het kankerfront? Krijg bijna dagelijks complimenten dat ik er zo goed uitzie (91 kilo inmiddels). Volgende week de eerste controle bij de radioloog. Helemaal honderd procent kun je niet meer op je lichaam vertrouwen, want de vorige keer voelde ik me toch ook goed. Dat zo'n lichaam dat niet door heeft dat het ziek is, dat is toch verwijtbaar.
- Afgelopen zondag rijd ik naar het bezinestation aan de Paterswoldseweg om brood te halen. Door alle Noorderzongedoe was ik dat vergeten. Al vlak bij mijn huis zijn de straten afgezet.
'Mag ik hier fietsen?' roep ik naar een agent en het mag van de agent.
Naarmate ik dichter in de buurt van het benzinestation kom zie ik steeds meer fietsen: honderden, duizenden, tot het me opeens daagt dat de Ride for the roses wordt gehouden. Dat ontroert me enorm. Al die mensen fietsen ook voor mij, denk ik dan en ik ben mateloos trots op al die mensen die op hun vrije zondag naar Groningen afreizen om geld op te halen voor de kankerbestrijding.
- Vorige week weer voor het eerst naar de sportschool geweest. Dat is een kleine overwinning (waarop? op mijn angst? op mijn schaamte?). Drie kilometer hard gelopen op de loopband, voor het eerst weer douchen: het zijn zo van die dingen waar je doorheen moet. Er zijn heel veel dingen waar je doorheen moet.
- In juli noemde ik een Friese dichter in Groningen een beroepsquerulant. De arme man was zo kwaad dat hij een week lang over niets anders kon berichten dan dat. Eerder die maand had hij mijn uitgeverij heel leuk (Seth Gaaikema is niet dood) Uitgeverij kleine Lul genoemd. Ha ha ha, niet echt leuk voor iemand die net zaadbalkanker had gehad, maar voor een Fries toch zo ongeveer het grappigste wat te bedenken is. Maar na dat ene woordje ´beroepsquerulant´ was de beer los, een foto (van Jan Glas) werd gefuckt, een homofobisch YouTube-filmpje werd gemaakt, Cornelis van der Wal had eindelijk een onderwerp voor zijn weblogje. Het mag allemaal en er zijn sites die het prachtig vinden. Ik zou er niet op terug gekomen zijn als diezelfde man niet afgelopen zondag was gaan fietsen. Wees niet bang, hij reed niet mee met de ´Ride for the roses´, hij had er last van! ´Hurdfytsende ydioaten yn groepkes dy't net op of omsjogge...´ Maar God straft onmiddellijk en de arme dichter krijgt gelukkig een lekke band. Volgens Van der Wal moet de overheid maar zorgen voor genoeg geld voor kankeronderzoek.
Ik ben blij dat al die ´idioten´ zondag €776.897,44 bij elkaar hebben gefietst. Ook voor mij dus.

20 opmerkingen:

Anoniem zei

Ach die Coen toch, alles op zichzelf betrekken... De bijnaam 'Kleine Lul' werd o.a. hier reeds gebruikt en heeft dus niets met de persoon Peppelenbos te maken. En mijn kritiek op die fietstocht had alleen maar te maken met het onvoorstelbaar hufterige rijdgedrag van sommige fietsers.
En dan beweren dat ik geen gevoel voor humor heb... Je laat je nu wel heel erg kennen.

Cornelis van der Wal

coen zei

Oh, dus als het elders al gebruikt wordt, mag het? Mooie redenering die ik moet onthouden. Tja, en dat 'onvoorstelbaar hufterige rijdgedrag' van mensen die fietsen voor het kankerfonds moet ik dus als humor zien? Dank voor het inzicht in jouw gevoel voor humor.

Anoniem zei

Nu zal dat wel ergens staan op je weblog toen het voor het eerst aan de orde was, maar ik weet niet goed hoe ik dat terug op moet zoeken. Je hebt het er nu in ieder geval over dat je je prima voelde, maar als dat zo was, hoe kwam men (jijzelf, anderen) er dan achter dat er iets niet in orde was?
Zou je, met de kennis van achteraf, eerder iets hebben opgemerkt als je er alert op was geweest?

Anoniem zei

Nee, Coen, je leest alweer verkeerd. De opmerking over humor sloeg natuurlijk op die foto en dat filmpje. En je beweerde dat ik de uitdrukking Kleine Lul had bedacht, dat is dus niet zo.

Cornelis

Anoniem zei

O ja, en wat is er nu eigenlijk homofobisch aan dat filmpje?

Cornelis

coen zei

Je voelt dat een bal harder en groter is (en blijft) dan 'normaal'. Dat was het enige. Voor de rest was ik lichamelijk in uitstekende conditie (5 kilometer hardlopen binnen 30 minuten op de loopband) en was ik fors geminderd met roken. Mannen zouden regelmatig hun ballen moeten 'bevoelen' net als vrouwen hun borsten moeten onderzoeken op knobbeltjes.

coen zei

@ Cornelis: je leest alweer verkeerd, want nergens staat dat jij die term bedacht hebt. Er staat alleen dat je de uitgeverij zo noemt. Oh, dat filmpje en die foto zijn opeens humor. En die opmerkingen over die mensen die zich inzetten voor het KWF zijn dus ernst. Dat maakt alles nog treuriger.

coen zei

@ Cornelis: je weet donders goed wat er homofobisch aan is.

Anoniem zei

"voor een Fries toch zo ongeveer het grappigste wat te bedenken is".

En je citeert wel heel selectief uit mijn logje, dat immers ook de (vertaalde) passage bevat: "laat ik vooropstellen dat het allemaal voor een heel goed doel is..." Mijn mening, die ik ook in dit logje weergaf, is dat zo'n sponsoractie eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, dat ik het een taak voor de overheid vind. "Een fractie van de bedragen die wereldwijd aan wapens worden besteed gebruiken voor medisch onderzoek..." Zo eindigt mijn logje. Maar jij vindt het kennelijk nodig mij in een kwaad daglicht te stellen. Zoals eerder, toen je me een querulant noemde. En nu dus een homofoob. Ik verzoek je dit terug te trekken.

coen zei

@ Gaan we het nu hebben over wie wie in een kwaad daglicht stelt. Kijk dan je logje nog maar eens na op alle opmerkingen naar mij.
- Je gebruikt een foute term voor onze uitgeverij, wetende dat er slechts twee personen voor die uitgeverij verantwoordelijk zijn. Dat doe je in een tijd dat ik herstellende ben van bestralingen na de diagnose zaadbalkanker. Ook dat weet je, want op de door jou gelezen Contrabas worden mijn nieuwste logjes (die bijna twee maanden lang over bijna niets anders gingen) steeds rechts opgenomen als rss-feeds. Hoezo, zou ik me niet persoonlijk aangesproken mogen voelen?
- Iemand die met een giechelstemmetje een liedje laat zingen over 'van de club' zijn, is homofobisch. De reacties op het filmpje ondersteunen dat het ook als zodanig opgevat is. Jij mag het onder humor scharen, maar het past in een lange rij van mensen die gays nadoen met gekke hoge stemmetjes. Ik zeg niet dat het filmpje wegmoet, maar ik zal het wel benoemen zoals het is: homofobisch en de maker daarvan is dus een homofoob.

Anoniem zei

Dat de 'Kleine Lul' iets met jouw ziekte te maken zou hebben, is pure inlegkunde van jouw kant. En jazeker, jij staat ook in mijn eigen rss-feed. Vandaar dat ik ook zo snel reageer op deze paranoïa. Nu wil ik uiteraard niet alle artistieke geheimen verklappen, maar vooruit: ik doe geen stemmetjes na in dit filmpje, ik heb slechts een bestaande opname van een kinderliedje gebruikt.

Kom op Peppelenbos, je bent toch zelf begonnen met beledigingen? Ik heb daarop gereageerd met satire. Ik heb wel meer van dergelijke filmpjes gemaakt en of iemand homo is of niet maakt niets uit. Een beetje zelfspot en zelfrelativering, het zou je goed staan.

Cornelis

coen zei

Volgens mij heb ik nog nooit een belediging geuit. Ik heb je alleen een beroepsquerulant genoemd en vandaag een homofoob. Dat lijken me feitelijke constateringen.
- aan de datum van 'kleine lul' kun je al zien wie er begonnen is met beledigen. Ik kan ook verder terug gaan in je log om alle beledigingen te noemen.
- misschien is het inlegkunde van mij, je bent nu eenmaal wat gevoeliger als je een bepaalde ziekte hebt, dan zijn dit soort hele grappige woordspelingen opeens niet zo heel grappig meer.
- ik weet dat je meer van dat soort geestig bedoelde filmpjes hebt gemaakt: je gebruikt nu een tekst die direct op mijn homoseksualiteit slaat, je gebruikt het rare stemmetje en je hebt een foto van mij belachelijk gemaakt (satire noemen we dat dus) en dat past allemaal in een lange historie van pesten van gays. En je mag draaien wat je wilt, maar dat is gewoon homofobisch.

Overigens vind ik het prima dat dat filmpje blijft staan: het zegt erg veel over het gebrek aan zelfspot en zelfrelativering van de maker die over de rooie ging toen hij een keer beroepsquerulant werd genoemd.

Anoniem zei

Wel, ik merk dat je niet voor rede vatbaar bent... En dat je niet kunt lezen...

Ondanks alles: mooi dat ik de gelegenheid heb gekregen om te reageren.

Cornelis

Anoniem zei

Dames!

Kan dit nou niet eens wat aardiger worden opgelost.

Coen, jij moet eens ophouden met die vinnigheden. Want ja, ook jij maakt je daar 'schuldig' aan. Alleen vergeet je dat voor het gemak, als het je zo uitkomt.

En Cor, jij moet je niet in details verliezen, daar waar iets anders in het geding is. Coen voelt zich beledigd door jouw liefdevolle film. Ik vond hem wel aardig, maar heel erg leuk om aan 'the receiving end' te staan is het in dit geval natuurlijk niet.

Hij noemt je daarop homofoob (ik ben geen geletterd mens, maar het lijkt me een scheldwoord). In plaats van te gaan harrewarren en schelden, kunnen jullie elkaar na zoiets beter met... woorden te lijf gaan, in plaats van met verbale handtasjes, zoals nu.

Coen, Cor is geen -foob. En Cor, Coen is een gevoelige jongen – ook al kan hij soms treiteren, of misschien juist wel: omdat hij soms zo kan treiteren.

Geef elkaar een kusje. En ophouden nu.

Oh ja, Coen. Je zegt dat jouw berichten in onze RSS-roller verschijnen. Dat is waar. Een wederlink zou dan toch het minste zijn...

coen zei

@ Chrétien: je voelt blijkbaar haarfijn aan dat de termen 'dames' en 'handtasjes' (al eerder door je gebruikt) uit hetzelfde homofobische taalregister komen. Ik heb daar wel genoeg van. Ze worden alleen gebruikt om te kleineren en mensen in een hoek te zetten (en ze dateren ongeveer van veertig jaar geleden, toen men De Mounties nog leuk vond).

Anoniem zei

Maar Coen... homofoob... als ik iets niet ben, dan is het wel homofoob. Die handtasjes, daar zwaaien jullie allebei mee, in een krachteloze poging om elkaar te raken. Dat is wat ik zeg. Of wilde zeggen. (Trouwens, ik vind de Mounties nóg leuk. En die wederlink, hoe zit het daar mee?)

coen zei

Waarom gebruik je deze taal dan? Net als racistisch en antisemitisch taalgebruik is er homofobisch taalgebruik en tenzij de gebruiker ervan zwart, joods of gay is en die taal gebruikt voor zelfspot, is die taal in de pen van anderen fout.
Juist in een tijd waarin het geweld tegen homo's toeneemt, zouden juist intellectuelen, of datgene wat er voor door moet gaan, moeten letten op hun taal.

En wat die 'wederlink' betreft: ik heb alleen logs en sites van vrienden, bekenden en mensen die ik aardig vind in mijn linklijst staan. En alhoewel ik regelmatig op de Contrabas kom, behoort de site niet tot een van deze drie categorieën.

Anoniem zei

“De reacties op het filmpje ondersteunen dat het ook als zodanig opgevat is” schrijft Coen.

Ik sprak Coen een week geleden en begon geheel uit eigen beweging over het homofobisch karakter van dat clipje. Net als Coen herken ik homofobie van een kilometer, direkt en feilloos.

Natuurlijk vinden van der Wal en Breukers zichzelf geen homofoben, wie wil er in het liberale artistieke milieu nou doorgaan voor homofoob. Je kijkt wel uit.

Bovendien, zo'n clipje maakt iemand niet direkt een homofoob, en een homoseksuele man in een discussie over literatuur stangen met woorden als 'dame' en 'handtasje', ook niet. Maar het verraadt wel dat zo iemand “issues” heeft aangaande homoseksualiteit. Dat is niet erg, dat zijn er meer (en in bepaalde kringen kun je er tegenwoordig weer hele goede sier mee maken). Maar het vervelende is: in de omgang met zo iemand moet je je als homoseksueel altijd aan bepaalde codes houden. Bijvoorbeeld in discussies: geef ze het gevoel dat ze gelijk hebben en geef dat soort mannen altijd het laatste woord. Hou je gedeisd, weet hoeveel hun ego kan hebben.

Doe je dat niet, dan heb je grote kans dat je geaardheid gebruikt zal worden om je alsnog onderuit te halen en te kleineren, en worden een armoedig clipje en woorden als 'handtasje' en 'dames' weer in de eeuwenoude strijd geworpen; als homo ben je kennelijk een inferieure man. Op dat niveau moet je dan verder praten. Homo's moeten maar genoeg “zelfspot” hebben om dat altijd maar weer grappig te vinden. Terwijl het alleen maar oervervelend is en altijd van hetzelfde achterlijke geoudehoer.

Ondertussen neemt de homohaat weer toe in Nederland, je kunt in alle openheid homo's uitschelden, bedreigen en inelkaar slaan. Hoeveel “zelfspot” moet je daar tegenaan gooien. Het leek een tijd goed te gaan met de tolerentie (want meer zit er natuurlijk niet in). Maar met flauwiteiten als 'handtasje en 'dames' en zogenaamde “satire” is de haat nooit echt helemaal weggeweest. Stel je voor...

Jan Glas

Anoniem zei

Daar heb je een punt. We moeten op de taal letten. Maar we moeten ook oppassen dat we niet te snel zijn met het vellen van een oordeel over iemands taalgebruik, of: over de morele achtergronden van iemands taalgebruik.

Ik hoef mij niet te verdedigen tegen je aantijging. Want dat is het. Ondertussen is hij wel gedaan en dat is – in mijn situatie – jammer.

Over dat wederlinken. De Contrabas linkt niet alleen naar vrienden, bekenden en aardige mensen. Dat zou van een te beperkte opvatting getuigen. Als wij je van de RSS-roller zouden afhalen (wat we niet doen), zou dat bezoekers schelen.

In die zin hebben we wederzijdse belangen: wij brengen bezoek hierheen, dan breng jij bezoek naar ons. Maar nee, dat doe je niet. En dat is oncollegiaal.

coen zei

@ Jan: ben het er volledig mee eens.
@ Chrétien: zolang ik niets weet van je outing, blijft de aantijging staan. En dat ik oncollegiaal ben: so be it. Ik zoek mijn eigen collega's wel uit. Bovendien is mijn log, door jou vaak 'egolog' genoemd, anders van aard dan het meer journalistieke (of althans, datgene wat er voor door moet gaan) Contrabaslog.