hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 4 april 2009

Martin Ros: de hoogtepunten van 4 april


Over de stokoude Mensje van Keulen en andere hoogtepunten op radio Selexyz.

Peter van Straaten - Het is niet anders
- Hij staat er soms zelf op. Dan zie je dat ie daar met z'n vrouw zit en dan zegt ie ook iets onleuks, maar het onleuke verbindt weer, verbindt weer met het leuke, hè.


Mensje van Keulen - Een goed verhaal
- Ze is behoorlijk op leeftijd [ze is 62], maar Mensje van Keulen blijft eeuwig jong, net als Anne Enquist of net als Annie, Corrie Palmen.
- Selexyzpresentator: Deze bundel heet Een goed verhaal. Dat schept verwachtingen natuurlijk. Voldoet ze daaraan? Nou ja. Zeer zeker. Elk verhaal is raak, maar ik kan niet al die verhalen voor je oplezen, want dan is, dan zijn we door ons program heen.
- Selexyzpresentator: Ik las een paar recensies over dat boek en daarin kwam het verhaal 'Zand' naar voren. Is dat eh, springt dat eruit, ook volgens u? Ttt Jaaah, ze springen er allemaal uit, hè. [Waarna Ros begint over het eerste verhaal in de bundel.]


Igor Cornelissen - Een schot in Pennegoor
- Vroeger was ie trotskist, geloofde die dus in het hele erge.
- Hij schrijft een beetje morsig, tegen de draad in. Het is een beetje Gogolachtig. En die morsige stijl, die ik ook juist in hem als mens bewonder, want ik kom hem bijna elk jaar tegen op de boekenmarkt in Zwolle, die prachtig is, één van de mooiste boekenmarkten die ik ken, en dan kom en dan zet ie in dit boek, Een schot in Pennegoor zet ie z'n onthullingen neer over, eigenlijk, de kleine beweging in Zwolle tijdens de oorlog.


Adam Zamoyski - De slag om Warschau
[Pff, laat ik even lopen. Het boek gaat over 1920, maar Ros gaat weer zijn stokpaardjes berijden: dus Tweede Wereldoorlog erbij gehaald, Stalin, Lenin, het gevaar van Rusland nu tijdens de crisis etc. etc. Wat er in het boek zelf staat, wordt, zoals gebruikelijk bij Ros, niet helemaal duidelijk.]

2 opmerkingen:

Helga Walop zei

Ja en de sssssssstokoude Ros zelf is 72...

blaski zei

WO II en de beoogde opkomst van Rusland en China, het zou mooi zijn als Ros daar inderdaad een paar weken z'n mond over dicht hield. Maar dat is ijdele hoop, vrees ik...