hij hem

hij hem
Nu in de winkel

vrijdag 20 november 2009

Onbekend kunstwerk C.O. Jellema ontdekt

Vandaag waren Peter en ik in Wehe-Den Hoorn in Galerie Jacoba Wijk om de presentatie voor te bereiden van de verzameling nog niet eerder uitgebrachte essays van C.O. Jellema: Een open plek. We bekeken de ruimte, schoven met tafels en dronken tot slot nog een kop koffie in de keuken. Overal in het huis hing kunst.
Bij het weggaan vroeg Peter aan Jacoba van wie dat schilderij in de keuken was. We liepen weer even terug. Peter wees naar het schilderij dat hij bedoelde.
'Dat is nou merkwaardig dat je juist daarop wijst,' zei Jacoba. 'Dat is een schilderij van Cor.'
We keken er nog eens goed naar. Ik vond er iets Miro-achtigs in zitten, Peter iets van een andere schilder van wie hij de naam vergeten was, maar het was toch echt een Jellema. Binnen de rand is het gesigneerd met 'C.O. '91'.
Het was de eerste keer dat ik zag dat Jellema iets beeldends gemaakt had.
'Is het te koop,' vroeg ik?
'Geen sprake van,' zei Jacoba. 'Als ik naar het bejaardenhuis ga, dan neem ik dit mee.'


Geen opmerkingen: