hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 27 december 2009

Martin Ros: de hoogtepunten van 26 december


Ook Martin Ros geeft zijn top 10 van dit jaar. Deze week de eerste vijf en volgende week de rest op radio Selexyz.

10 Heleen van Royen - De mannentester
- Daar zijn er tweehonderdduizend van weg! Ze moeten bijdrukken als gekken. Bovendien geeft ze zelf die boeken uit, ze is zelf de uitgeefster van haar eigen boeken. [Zoiets heet een imprint, ze zit onder de paraplu van uitgeverij Pimento, cp]
- Ik heb hier een paar tijdschriften voor me liggen, literaire, De Telegraaf, maar ook gewoon literaire tijdschriften, zoals Trouw, het blad eh Hels, dat is het het blad de, zoals je weet, van het Zilveren Kruis, dat is dus Selexyzpresentator: Health, gezondheid. door, op moeilijke mensen gericht en al deze mensen vieren maar één figuur: Heleen van Royen!
- Dit is als de mensen, de gewone vrouw met die hui..., met die tassen vol boodschappen in bij Albert Heijn, als die dat boek lezen, ja dat is het! Zo is het leven. Zoals zij daar over schrijft. Dat is fantastisch! Dat moeten we lezen. Vandaar die honderdduizend. Bovendien komt daar nog bij, dat speelt een rol, dat ze er smartelijk mooi uitziet. Ze heeft twee ouder wordende kinderen. Het is een ouder wordende vrouw, maar op haar mooist. Selexyzpresentator: Heeft dat ook een rol gespeeld bij haar plek op nummer 10? Natuurlijk! Een vrouw van veertig vijftig met wie je gezellig de kerstdagen door wilt brengen. [hoest hoest] Maar het is geen literatuur!

9 Daniel Jonah Goldhagen - Erger dan oorlog
- [tetterdetetter, cp]

8 Filip Reyntjens - De grote Afrikaanse oorlog
- Dat is een boek dat enorm verkocht had moeten worden, maar het blijft maar mager verkocht ondanks mijn zege eh glans daarover. De grote Afrikaanse oorlog: daar weten de mensen hier geen zak van.
- Die Belgen hebben daar jaren gezeten onder die koning die de kinderen de handjes liet afhakken als ze niet genoeg leverden, weetjewel. Die Belgen waren ook terroristen eigenlijk, maar ze hebben wel het katholicisme ingevoerd; ze voerden daar wel de cultuur in tegen die wancultuur die er heerste.

7 Hans Jansen, Bert Snel (red.) - Eindstrijd
- Ik hoop niet dat ik enige islamiet die meeluistert beledig, dat wil ik niet. Ik woon tussen de Turken en ik houd van die mensen. Die werken hard. Ik ben geen geen geen anti- hoe noemen ze die mensen ook alweer? Ik bedoel niet. Ik behoor helemaal niet tot degenen die daar een minachting voor hebben. Hoe meer rassen hoe beter. Ik heb zelf een boek geschreven over Haïti, een loflied op die negers die in opstand zijn gekomen tegen die Fransen die hen terroriseerden. Dat ben ik. Ik sta dus aan twee kanten open, maar ik ben dus ook open voor het luik dat deze mensen, grote kenners, die de hele geschiedenis van de islam behandelen, zoals je die nergens vindt, al die die korte stukjes in de kranten brengen je geen cent verder: zij hebben dat uiteengezet hoe dat zit.
- Wij mogen dadelijk het Sinterklaasfeest niet meer vieren, want dat kruisje met Sinterklaas dat bevalt die lui niet. Je hebt het toch gezien? Het gaat steeds verder.
- Ik vind het een geloof dat geen stand houdt naast de andere geloven, maar wat bezig is de katholieke kerk, die volledig in verval is, daar gaan ze overheen. Je ziet de minaretten, de torens verschijnen en de kerken die staan leeg. Sorry, zo is het.
- Hun visie is heel negatief: ze winnen alleen maar. Je ziet toch onze regering, hè, ze hebben maar één vijand dat is die partij van hoe heet het die kerel, hoe heet dat, de PPR. Dat is de enige vijand. Selexyzpresentator: De PVV bedoelt u? Daar zeuren ze allemaal over. Houd er eens over op! Je moet de hele regering onder handen nemen. Die moet één zijn om Nederland te verdedigen. De cultuur, de ressentimenten, alles wat Nederlands is. Verdedigen tegen die opmars van de islam! Die ons verslaat!

6 Youp van 't Hek - Omdat jij mijn beste vriend bent
- Youp van 't Hek die zelf uit een rijke stinkerdswereld uit 't Gooi komt, die hockeykousen en al die onzin meer, maar hij is naar Amsterdam gegaan. Hij is een man van de wereld geworden. Hij sch... ziet, leeft daar met de mensen mee en spreekt hun walging uit, maar het is niet de PVV, want dat is maar een bepekte groep die het maar één op bepaalde manier richt. Tegen de islam. Hij is veel breder, hij is veel grootser: hij wijst ons op de uitputting van onze eigen cultuur. Sorry dat ik het zo zeg.

Geen opmerkingen: