hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 5 april 2010

Eieren tikken met Pasen

Gisteren aan de paasbrunch in Raalte waar we de aloude traditie van het eieren tikken (eiertikken) in ere hielden. Vroeger gebeurde dat bij het ontbijt, nu een paar uur later. Omdat enkele vrienden en kennissen van mij niet wisten wat eieren tikken precies was, heb ik een instructiefilm gemaakt.

De spelregels zijn als volgt.
- Je tikt twee eieren tegen elkaar. Degene met het ei waar een barst in komt heeft verloren.
- Je begint met kop tegen kop.
- Dan kont tegen kont.
- Daarna, als het zo uitkomt, kop tegen kont.
Degene met het meest hele ei heeft gewonnen.

Hieronder de volledige familie Peppelenbos bij deze korte cursus.

Eieren tikken met Pasen from Coen Peppelenbos on Vimeo.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Coen, leuk filmpje hoor! Ik dacht dat je foto's maakte, maar dit is veel leuker. Hij staat nu op m'n hyves!
Groeten, Jolijn

Unknown zei

Begrijp ik nu goed uit dit heldere instructiefilmpje, dat degene die de tikbeweging maakt bij het gebruik van de punt in het nadeel is en bij de kont in het voordeel?
Graag zag ik dat nog in een wetenschappelijke statistiek op uw weblog geplaatst.

coen zei

Tot nu toe is nog niets wetenschappelijk bewezen, zelfs niet dat zachtgekookte eieren eerder sneuvelen dan hard gekookte.

Anoniem zei

Je vader: 'Wat hej?'

glas

Anoniem zei

Bij ons had je geen regel over punt tegen punt of kont tegen kont. Wie slim was, deed de een tegen de ander(Bij punt tegen kont won je altijd?). Je hoopte dus dat die ander dat vergeten was. Dat vergeten gebeurde vaak in onze familie.
Giny

Unknown zei

He bah. Nu moet ik erover nadenken hoe ik dit moet gaan onderzoeken en in een nette grafiek kan plaatsen. Je moet weten dat het ei weinig geheimen voor mij heeft, maar aaiertikken heb ik nog nooit getest. Een omissie.

Stormblast1953 zei

De variant met een rauw/ongekookt ei er stiekum tussendoor geeft ook een heel leuk effect voor beide partijen.
Misschien voor Marjan leuk om hier eens mee te beginnen.
Degene die dan wint mag zijn gewonnen ei op de tegenstanders kop kapot maken!!

SVP niet tegen Karel zeggen dat ik dit gezegd heb!!