hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 9 september 2013

Kroniek Leeuwarder Courant: Opleuken

Opleuken

In Amsterdam werd een uitgeklede versie van Manuscripta gehouden. Voorheen vond de opening van het boekenseizoen plaats op het terrein van de Westergasfabriek, afgelopen weekend op de Uitmarkt in Amsterdam. In twee tenten. Als je achterin zat kon je meegenieten van de emokitsch van Van der Ende elders op het Museumplein. Ik zag tv-ster Eric Corton die een autobiografie had geschreven aan de hand van al zijn auto's en het boek Auto-biografie noemde. Ik zag tv-ster Angela Groothuizen wegzwikken op te hoge hakken nadat zij was geïnterviewd over haar kinderboek. Zo was het een komen en gaan van bekende Nederlanders, wijngidsschrijvers, kookboekenauteurs en zo af en toe een echte schrijver. Bij het Boekenrad kon je gratis boeken winnen. Om de twintig minuten gingen er zes boeken weg. Ik deed één keer mee om het nieuwste boek van Knausgård te winnen, daarna hoopte ik vijf radslagen lang dat ik niet in de prijzen zou vallen.

Het duurt nog een maand, maar je kunt bij Ladbrokes al gokken op de Nobelprijswinnaar voor literatuur. Haruki Murakami heeft de meeste kans volgens de gokkers (3 tegen 1). Leonard Nolens en Cees Nooteboom hebben volgens de gokkers minder kans (beiden 50 tegen 1). Herman Koch (100 tegen 1) moet nog aan een opmars beginnen. Vorig jaar gooide Bob Dylan nog hoge ogen, nu heeft hij evenveel kans als Nooteboom. De geheide winnaar van vorig jaar was eveneens Haruki Murakami. Het werd de Chinees Mo Yan. Daar is iemand heel rijk van geworden.


Arthur Japin en Mirjam Rotenstreich publiceren dit najaar een nieuwe roman. Wim Brands interviewde beide schrijvers in de grootste tent. Om het programma op te leuken zat wijnschrijver Nicolaas Klei ook aan tafel, auteur van de Omfietswijngids. Wijnen waar je een extra fietstochtje voor over hebt. Zo te zien ging Klei altijd met de auto. Brands daagde Japin uit om een bloemrijke beschrijving te geven van de rode wijn die voor hem ingeschonken werd. Japin walste de wijn even in zijn glas, rook eraan, nam een teug, probeerde de smaak te definiëren, slikte door en keek toen verontschuldigend naar Klei: 'Het spijt me, maar ik proef plastic.'

Verscheen eerder in de Leeuwarder Courant, 7 september 2013.

Geen opmerkingen: