hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 3 februari 2014

Kroniek Leeuwarder Courant: Kees

Kees

Vanavond eindigt de theatertournee van De donkere kamer van Damokles in De Harmonie in Leeuwarden. 'Het boek is ontzettend dik en rommelig,' zegt regisseur Ger Thijs over De donkere kamer van Damokles in een gesprek met Bram Douwes van het radioprogramma Glasnost. Thijs vindt het bekendste boek van Willem Frederik Hermans niet zo goed: ‘Het is een beetje een haperende detective.’ Het is niet de enige kritiek van Thijs. 'Hermans is ook een beetje een onaangename man, dus die figuren… Hij zit erg te hameren op kleinburgerlijkheid en viezigheid en vozigheid. Dat maakte het bewerken ook niet zo prettig. Je kan beter een schrijver hebben die van zijn figuren houdt.' De spelers zijn vanavond klaar met Hermans, Thijs was dat al: 'Het is mijn eerste, maar ook gelijk mijn laatste bewerking van een roman van Hermans voor toneel.'

Bart van Aken, eigenaar van boekhandel Paard van Troje in Gent en Boekverkoper van het Jaar is niet zo te spreken over De vrouw die de honden eten gaf van Kristien Hemmerechts. Hij had het boek vooraf gelezen en ondanks alle commotie om het boek kocht hij het niet in. 'Ik vond het alvast een irrelevant kutboek,' schreef Van Aken op Facebook. Hemmerechts doet een verzoenend voorstel: 'Ik zou het ongelooflijk chic van je vinden als je me uitnodigde voor een gesprek met publiek in je winkel; het lijkt me bizar dat mensen die zich verbonden zouden moeten weten door de liefde voor het boek, de literatuur en de taal, in domme ruzies verzeild geraken.' De toenadering lonkt, Van Aken: 'MOET ik dan jouw nieuwe boek verkopen?'


Terwijl de zelfstandige boekhandel van zich afbijt, gaat een volledige keten dicht. De veranderingen bij Polare gaan zo snel dat je het niet meer bij kunt benen. Commercieel directeur Jan van de Wouw van Polare kwam uitleg geven bij Pauw & Witteman. De directeur had ‘een stuk tijd’ nodig en ‘een stuk ruimte’, maar vooral ‘een stuk krediet’. Het is precies die managerstaal die de literatuurliefhebber op de vlucht jaagt. De directeur: 'We hebben een uitstekende case gebouwd.' Jeroen Pauw: 'Wie is Kees?'

Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant op 1 februari 2014.

Geen opmerkingen: