maandag 12 september 2016

Is Basic-Fit klanten aan het oplichten of is dit 'slim' zaken doen?

In juni was ik twee weken in Den Haag. Omdat ik aan de Vier Mijl van Groningen hoop mee te doen wilde ik in Den Haag een paar keer trainen. Twee jaar geleden kreeg ik even een gratis gastaccount van Basic-Fit in Den Haag locatie De Werf. Leuke en aardige mensen daar en ondanks het gebrek aan faciliteiten (zo moet je altijd je eigen slotje meenemen voor je locker) beviel het me goed.



Dit jaar leek het of je een veste binnenkwam: een draaideur die pas openging met een pasje. Na enig wachten, Basic-Fit wordt meestal gerund door maar één man, werd ik binnen gelaten door die man. Ik zei dat ik twee weken wilde sporten. Dan moest ik naar huis terug en me online aanmelden, zei hij. Dat leek me niet plezierig, want ik was net met een volle sporttas gekomen en de avond ervoor was ik in de stromende regen teruggekeerd naar huis, omdat ik me tweehonderd meter voor de Basic-Fit realiseerde dat ik dat rottige slotje verloren was.
'Je kunt hier ook in dit apparaat een pasje krijgen,' zei de man en hij wees op een enorme kast met beeldscherm waar je direct lid kon worden. 'Je wordt dan wel voor een maand lid. Maar als je je vandaag meteen afmeldt, dan loopt de automatische betaling niet door.'
Geen probleem, dacht ik. Ik vulde mijn gegevens in, de man naast mij gaf af en toe aanwijzingen en ik kreeg binnen de vijf minuten het pasje van de automaat. De kleine lettertjes heb ik niet gelezen. Dom natuurlijk.
Ben vandaag lid geworden, omdat ik in mijn vakantie door wil sporten op mijn vakantieadres. Wil ook weer meteen opzeggen (zodat mijn lidmaatschap slechts een maand geldig is) omdat ik al lid ben van een andere sportschool in mijn eigen woonplaats. Voor de duidelijkheid: ik wil dus wel een maand sporten bij Basic Fit.

Met vriendelijke groet,

Coen Peppelenbos
Ik krijg een mail terug van 'Hicham':
Beste Coen,

Hartelijk dank voor jouw bericht.

Wat jammer dat jij je lidmaatschap wilt opzeggen. Hierbij bevestigen wij de verwerking van jouw verzoek.

Op grond van je lidmaatschapsovereenkomst en de Algemene Voorwaarden is de einddatum van je lidmaatschap: 1-10-2016

Als jij binnen een jaar na de einddatum van jouw lidmaatschap opnieuw lid wordt hoef je geen inschrijfgeld te betalen. Bewaar de lidmaatschapspas dus goed, zodat je deze opnieuw kunt gebruiken.

Ik hoop dat je met veel plezier gebruik hebt gemaakt van onze faciliteiten en dat het een positieve bijdrage heeft geleverd aan je fitheid.

Basic-Fit werkt continu aan het verbeteren van het product en service. Als je nog tips of feedback voor ons hebt, dan horen wij dit heel erg graag.

Wil je in de toekomst weer sporten, dan ben je van harte welkom bij één van onze vestigingen.

Met sportieve groet,

Namens Basic-Fit
Hicham
Daar was ik minder blij mee. Ik wilde twee weken sporten in augustus en nu was ik in een abonnement geluisd dat tot oktober liep door een medewerker. Ik schreef licht geïrriteerd terug:

Beste Hicham,

Hierdoor voel ik me toch wel enigszins genaaid om het vriendelijk te zeggen. Op advies van een van jullie medewerkers heb ik in het filiaal De Werf in Den Haag dit abonnement gekozen omdat ik hierdoor slechts een maand lid zou zijn als ik meteen zou opzeggen.

Dat heb ik keurig gedaan en nu ben ik opeens twee maanden lid. Het zal wel weer in de kleine lettertjes staan, maar als een medewerker je dit aanraadt en alles wat je doet volgt, terwijl je je elektronisch inschrijft, dan is dat niet erg netjes.

Met vriendelijke groet,

Coen Peppelenbos
Basic-Fit werkt heel snel als je een pas wilt hebben, maar bij een klacht tikken de dagen weg. Na een paar dagen, pasje deed het niet, maar een vriendelijke mevrouw liet me toch binnen, schreef ik maar weer een mail.

Beste Hicham of iemand anders,

Ben zojuist bij Basic Fit geweest toen bleek mijn kaart geblokkeerd te zijn.

Is het echt zo moeilijk allemaal?

Ik wil, omdat ik tijdelijk in Den Haag zit voor twee weken, hier een paar keer sporten. Op aanraden van een medewerker heb ik een maandkaart gekocht en meteen dezelfde avond opgezegd.

Kreeg ik onderstaande mail dat ik lid ben tot 1 oktober. Ja dan wordt vier keer naar de sportschool opeens wel heel duur. Heb geschreven dat ik dat niet in orde vond. Geen reactie.

Vandaag kom ik de sportschool dus niet in omdat de kaart geblokkeerd is. Het geld is wel van mijn rekening afgeschreven.

De lol gaat er zo wel een beetje van af. Ben hier nog een week en met de snelheid van antwoorden zie ik het ervan komen dat het me niet meer lukt om te gaan sporten.

Ik ben van goede wil, ik wil betalen voor een maand terwijl ik maar twee weken kom, maar ik wil niet voor twee maanden betalen.

Met vriendelijke groet,

Coen Peppelenbos
Hicham reageert een paar dagen later:

Beste Coen,

Bedankt voor jouw reactie.

Wat vervelend dat de kaart geblokkeerd bleek te zijn. Dit is inmiddels rechtgetrokken. Op dit moment maak je gebruik van een promotie, dat wil zeggen dat je kosteloos mag sporten tot 1 september. Betreft je betaling hoef je enkel de maand september te voldoen. Hiermee kun je sporten tot 1 oktober 2016.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Met sportieve groet,

Namens Basic-Fit
Hicham
Oké, dacht ik. Als ik alleen die ene maand hoef te betalen, zoals in die mail hierboven staat, dan heb ik er geen problemen mee.

Beste Hicham,

Dank voor deze reactie.

Met vriendelijke groet,

Coen Peppelenbos
Vandaag kijk ik op mijn bankrekening. Er is € 23,99 automatisch afgeschreven, de eerdere kosten, € 39,99 zijn niet teruggestort. Dat betekent dat ik nu € 63,98 heb betaald voor vier keer sporten. Als ik vooraf goede voorlichting over mijn abonnement had gehad, dan had ik kunnen beslissen of ik dat wilde doen, maar ik vind dat ik fout ben voorgelicht. Ik trek mijn automatische betaling terug en stuur nogmaals een mail aan de klantenservice met weer hetzelfde bericht:

L.S.

Heb zojuist een automatische incasso van jullie teruggeboekt, omdat het volgens mij niet klopt. Lang verhaal volgt, maar please please please, help me eens een keer goed.

1 Op 3 augustus ben ik lid geworden van Basic-Fit in Den Haag omdat ik een sportschool zocht voor de twee weken vakantie die ik er doorbracht. Heb die dag € 39,99 betaald aan zo'n apparaat in de sportschool. De man daar zei dat ik dezelfde dag nog moest opzeggen, dan zou het lidmaatschap slechts 1 maand duren. Dat heb ik meteen die dag gedaan. Ik ben vier keer geweest om te sporten. Tientje per keer is niet echt goedkoop, maar daar hoor je mij niet over zeuren.

2 Vervolgens werkte het pasje niet, kreeg ik de mededeling dat ik tot oktober lid was etc. Daarover heb ik een paar mails gestuurd, want mijn doel was om slechts twee weken lid te zijn.

3 Na mails, twitterberichten etc. zou het eindelijk goed zijn.

4 Vandaag ontdek ik dat er toch € 23,99 is afgeschreven, terwijl het abonnement afgelopen zou zijn. Dat betekent dat ik meer dan 60 euro betaal om vier keer naar de sportschool te gaan en wie weet wat er verder nog wordt afgeschreven.

Dit is het zoveelste mailtje aan jullie. Ik heb betaald, ik heb opgezegd en ik zal nooit, maar dan ook nooit weer lid worden van welke Basic-Fit waar dan ook door dit gesodemieter. De mensen in de sportschool waren bijzonder aardig, maar ik word hier niet echt blij van.

Met vriendelijke groet,

Coen Peppelenbos
Hester antwoordt zonder in te gaan op mijn punt en doet het Basic-Fit-riedeltje:

Beste Coen,

Bedankt voor jouw email.

conform contract einddatum welke 1-10-2016 is, moet je de maand september gewoon betalen. Ik kan hier geen aanpassing in maken. Mocht je niet tijdig betalen houd dan rekening met eventuele aanmaningskosten. Je kan je betaling direct op de club voldoen of via een overschrijving naar NL24RABO 0168476207 met kenmerk 286011289

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Met sportieve groet,

Namens Basic-Fit Hester
Tijd om eens te ontploffen, misschien luisteren ze dan eens.

Nee Hester je helpt me helemaal niet! Lezen jullie godverdomme mijn mails wel eens!

Coen
Nu is Hester in haar eer aangetast:

Beste Coen,

Bedankt voor jouw email. Laten we een beetje beschaafd blijven doen. Ik kan en mag niet meer voor jou doen. Dit is conform je lidmaatschap welke jij zelf bent aangegaan. Het bedrag wat jij dus hebt terug gestort komt daarom weer open te staan. Er is meerdere malen uitgelegd dat je lidmaatschap tot 1-10-2016 loopt. Ik kan en mag hier geen verandering in brengen. Ik sluit hierbij dan ook dit gesprek.

Met sportieve groet,

Namens Basic-Fit
Hester

Geen opmerkingen: