hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 4 maart 2024

Column: Een heer in het verkeer

 



Een heer in het verkeer

Ik rijd met mijn Toyota Yaris Cross het Van Brakelplein rond op zoek naar een parkeerplaats. En nog een keer in de hoop dat in die korte tijdspanne een wonder is gebeurd, maar mirakels zijn niet op afroep beschikbaar. Na nog een rondje ga ik via de Van Heemskerckstraat naar de Admiraal de Ruyterlaan waar ik mijn auto eindelijk kan parkeren (ik verzwijg hier even dat ik een extra rondje heb gereden, omdat het achteruit inparkeren de eerste keer mislukte en het de tweede keer altijd wel lukt nadat je eerst een rondje hebt gereden).

Wie in de Zeeheldenbuurt woont, heeft niet heel veel problemen met het openbaar vervoer. Je kunt te voet naar het station, bushaltes zijn nog dichterbij te vinden, alleen de tram laat nog op zich wachten. Een paar keer per week reis ik naar Leeuwarden voor mijn werk en dan is een auto in principe overbodig. De laatste jaren kreeg ik echter steeds meer een hekel aan de trein. De drukte, de smerigheid, het lawaai. Als je richting Zwolle reist, is het tegenwoordig helemaal een godswonder als je niet een deel van de reis met de bus moet of minimaal vertraging hebt.

In de jaren negentig van de vorige eeuw heb ik mijn rijbewijs gehaald. Dat heb ik continu verlengd, ondanks dat ik nooit reed. In het najaar nam ik weer lessen, in een automaat en sindsdien rijd ik weer af en toe in een auto. Die Toyota Yaris Cross bezit ik niet echt; de auto huurde ik aan de Peizerweg, maar zodra je de sleutels in handen krijgt, voel je je eigenaar van de auto.

Er is veel veranderd in de afgelopen dertig jaar. Zo moest ik leren dat er tegenwoordig geen sleutels meer in het contact zitten, maar dat je op een startknop moet drukken en dat autodeuren automatisch sluiten als je ver genoeg weg bent met de sleutel (toch eerst naar huis lopen en teruglopen zonder sleutels om te controleren of de deur echt op slot zit en ja hoor, echt op slot).

De grootste verandering is een psychologische. Je kunt je eindelijk ergeren aan anderen in het verkeer. Schelden op mensen die te langzaam rijden. Mopperen op de gemeente omdat er te weinig parkeerruimte in de buurt is. Zeuren over de benzineprijs. Eindelijk een echte man.

Coen Peppelenbos

(column in het buurtmagazine Ahoy)

Geen opmerkingen: