hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 4 oktober 2005

Speedboot in Zeijen

Maandagavond was de eerste avond van mijn Drentse toernee met Joe Speedboot, in een bomvol café Hingstman te Zeijen. Kennelijk was ik wat al te enthousiast over het boek, want in de pauze kreeg ik een briefje van een van de leeskringleiders dat er ook mensen waren die het geen leuk boek vonden, zonder overigens uit te leggen waarom dat zo was. Volgens mij vond slechts een minderheid Joe Speedboot geen goede roman.
Iemand uit het publiek verklaarde de naam van het dorpje Lomark in het boek. Volgens hem (er waren zeven mannen) was de betekenis te vinden in het Hebreeuws. Lo betekent niets en in mark kon je het Hebreeuwse werkwoord voor gladstrijken vinden, zodat de totale betekenis: niet gladgestreken opleverde. Daarop stond een andere man op die zei dat Lo verwees naar bos en mark naar een bepaald gebied, dus bosrijk gebied, net als Markelo.
Het laatste ligt natuurlijk meer voor de hand, maar de eerste man (een dominee hoorde ik later) had zijn eigen associaties gevolgd en kon daaraan betekenis geven binnen het boek. Ik zal niet zeggen dat hij ongelijk heeft.


(Foto's Alfred Vegter)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hm. Met dat zwarte shirt en die zwarte broek komt dat muisgrijze jasje tenminste nog enigszins tot zijn recht. Goede combinatie. Alleen die schoenen. Zijn die een statement of zoiets?
De verjaardagsattentie kwam trouwens van mij.

coen zei

Dank voor de verjaardagsattentie (ik neem aan op school). Was ik wel blij mee. Er staat echter geen naam bij je bericht, dus nu weet ik nog niets.