hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 26 april 2008

Martin Ros: de hoogtepunten van 26 april


'De ene Turk is nog erger dan de ander' en andere hoogtepunten uit de boekbesprekingen van Martin Ros op radio Selexyz.
Robert Frisk - De eerste holocaust, over de massamoord op de Armeniërs
- En omdat dit zo'n heikel onderwerp is, ik zeg dit ook met zeer veel zorg over alle Turken die wij in de Tweede Kamer hebben, ik geloof een heel stel, in ieder geval de ene Turk is nog erger dan de ander maar die zeggen allemaal: 'Het is niet zo, hè. Het is niet zo!'
- Er zijn er ook in Nederland verschenen in vertaling [boeken over de Armeense genocide, cp], nergens besproken. Ik denk dat de Nederlandse kranten ijverig met die hulp aan de Turken meedoen, de Turken moeten bij Europa komen, weet u wel?
- U moet het maar lezen en dan zult u geen prettig weekend hebben, maar ik heb u al gewaarschuwd. U kunt die boeken ook terzijde leggen en al die die liefdesromans lezen, de wereld is toch liefde, nou!?
- Die Koerden kwamen op hun paarden de dorpen in en grepen alles wat vrouw was, oud jong, die neu..., ik zeg het maar keihard, die neukten zich suf, dat het vanonder één groot gat was en toen gooiden ze ze op elkaar en staken de vlam erin.
- Ik zeg dit terwijl ik een groot liefhebber van de Turken ben en van de Armeniërs. Het is ge.., het is geen kwestie van.. .ik heb tussen de Turken gewoond en ik vond het de schoonste en ijverigste mensen die ik ooit ontmoet heb, echt waar.

Adam Zamoyski - De ondergang van Napoleon en het congres van Wenen
- De Tsaar en Metternich die hadden soms drie vrouwen per dag. D'r waren vrouwen die, het staat hier allemaal in hoor, ik verzin het niet, die het zo'n zeven acht keer op een dag deden; die leunden tegen de muur terwijl ze redeneerden met een andere vrouw. Het is iets ongelooflijks!

Edward Lucas - De nieuwe koude oorlog, Hoe Rusland Europa en de wereld bedreigt
- China is de nieuwe machthebber in Azië, dat weet je, Rusland gaat erbij pikken en ze verwachten dat ze het binnen twintig jaar hebben: West-Europa.
- Poetin die wil West-Europa veroveren.
- Ik lees deze twee boeken dus met pijn in mijn buik, toch. Niet omdat ik denk over twintig jaar wel dood te zijn, dan zit ik veilig op mijn stoeltje in de hemel, want dat heeft onze lieve heer al voor me gereserveerd hoop ik, maar ze willen de industrieën van West-Europa! De industrieën van West-Europa! En die liggen voor het grijpen. Ik weet niet of ik nu heel somber eindig?

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik hoop dat je hier een gewoonte van gaat maken, Coen. Zo'n verzameling hoogte- danwel dieptepunten is beter dan een hele uitzending te moeten luisteren. Zijn stem denk ik er zelf wel bij.