hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 27 oktober 2008

NHL: NHL-magazine verdwijnt

Vrijdag werd bekend dat het NHL-magazine de nek wordt omgedraaid. Het NHL-magazine ziet er niet uit als een magazine, maar als een krant en het is de voortzetting van de NHL-krant. Die oude krant werd als te lastig gezien: daarom kwam er in plaats van een wekelijkse journalistieke krant een maandelijks verschijnend communicatieding. (Op de oude NHL-krant zat een journalist als hoofdredacteur, Berto Merx, afkomstig van de UK. En alhoewel ik wel wat tegen hem had, het feit dat hij mijn column liet censureren was de directe aanleiding om te stoppen voor zijn blad, feit is dat Merx nog wel eens een kritische vraag durfde te stellen en ook nog wel eens een voor het CvB onwelgevallig stuk liet staan.) Daarom verbaast het mij ook zo dat er nu zo heftig gereageerd wordt. De onafhankelijke journalistiek bestond al jaren niet meer bij de NHL. Laten we het laatste NHL-magazine er eens bij pakken.
Voorkant - geen nieuws, maar een leuk voorkantje van twee survivaljongens, met wat ankeilers.
blz. 2 - advertenties
blz. 3 - colofon en inhoudsopgave
blz. 4 - Eindelijk dan: de nieuwspagina. Het nieuws is: 'Toch bezuinigingen voor NHL' waarin Willem Smink alle gelegenheid krijgt om vragen te ontwijken en het 'vlekkenplan' te promoten. Belangrijkste zin 'Of er personeel uit moet, wil de collegevoorzitter niet zeggen.' Tweede bericht: 'Nieuwe huisstijl voor NHL'. Ageeth Huizenga wordt geïnterviewd. Het stukje eindigt met de zin: 'Over de kosten die gemoeid zijn met het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl wil Huizenga niets zeggen.' Het derde berichtje gaat over de bezuinigingen bij de catering. Van de twintig man zijn er zes wegbezuinigd, waarmee meteen die zin van Smink uit het eerste bericht onderuit gehaald wordt. Dan nog een berichtje over de onduidelijkheid bij de inschrijfcijfers en een heel klein berichtje over een duik in de Noordzee met de afdeling Welzijn met de gezellige NHL-badmuts. En daarmee is de eerste nieuwspagina vol.
blz. 5 - een artikel van Aleid Velthuis over het motiveren van studenten. Vooral marketingdocent Rob Dingemans heeft handige tips:
Robs laatste tip heet groepsdynamica. 'Zorg dat er een sociaal proces op gang komt, vooral bij eerstejaars. In een klas moet een sfeer van eenheid ontstaan. Lukt dat niet, dan krijg je subgroepjes, een kippenhok en haat en nijd.'

Even een zijpad: sinds wanneer is het gebruikelijk om alleen de voornaam van de mensen te noemen? Ik vind dat een journalistieke fout. Dingemans, geen Rob.
blz. 6 - advertenties
blz. 7 - een artikel van Aleid Velthuis dat heet 'Bore-out versus burn-out'. Hierin mag 'bedrijfmaatschappelijk werker (BMW'er) Elly Breeuwsma' tekst en uitleg geven. Of zij helemaal de juiste is om te interviewen is maar de vraag.
De bore-out roept bij Breeuwsma een ander gevoel op dan de burn-out. 'Ik weet er te weinig van om echt een mening te vormen, maar denk wel dat beiden de oorsprong vinden op het communicatieve vlak.'

blz. 8 - de gezellige rubriek 'Hotspot' waarin een student geportretteerd wordt aan de hand van een aantal steekwoorden. Kleding en accessoires zijn erg belangrijk voor de eerstejaars electrotechniek Marc Snip. Zo heeft hij een lippiercing met een diamanten steentje.
blz. 9 - gezellig interview met een oud-student. Deze keer interviewt Anita Terpstra Jan Pier Brands (ook drummer bij Meindert Talma & The negroes).
blz. 10 - advertenties
blz. 11 - weer een pagina volgeschreven door Anita Terpstra, nu over drie medewerkers van de NHL die weer student zijn geworden.
blz. 12 en 13 - diepte-interview (door Anita Terpstra) met de winnaar van de NHL Erespeld Nelly Terpstra. Een paar kritische vragen: 'Huisdieren?', 'Favoriete vakantieland?' 'Sterrenbeeld?'
blz. 14 - de tweede nieuwspagina! 'Lot stoommachine onzeker': gaat de oude stoommachine mee naar het nieuwe gebouw? Tweede bericht: 'Maritiem Instituut ontwikkelt online cursus' voor mensen die hun kennis van radiocommunicatie willen bijhouden. Derde bericht 'Geen ruimtegebrek NHL-gebouwen'.
blz. 15 - Weer drie interviewtjes, nu met 'zoveelstejaars' studenten. Soms duurt een studie langer dan je hoopt of denkt.
blz. 16 - rubriek 'Commercial break'. Een beetje een onduidelijke rubriek, maar er staat een kort interviewtje in met twee medewerkers van het informatiecentrum: Marjon Goedemoed en Simon Gonlag (en van die laatste krijg ik altijd een goed humeur als ik op school werk). Daarnaast twee ultrakorte boekrecensies (één door Cees Luiten en één door Anita Terpstra).
blz. 17 - Aleid Velthuis interviewt vier christelijke studenten. 'Maar hoe is het om in 2008 als jonge Christen door het leven te gaan?'
blz. 18 - advertenties (gratis lijkt me, voor goede doelen)
blz. 19 - Aleid Velthuis interviewt een studente op haar stageplek en een cd-recensie door Casper Ferwerda.
blz. 20 - coverstory: NHL'ers Dennis en Gatze gaan meedoen aan de Bikkel Survival Run (op het recreatiegebied de Groene Ster in Leeuwarden). Aleid Velthuis interviewt ze.
blz. 21 - Studenten berichten vanuit verre standplaatsen: Taiwan en Afrika.
blz. 22 - Een fotoreportage over de rommel op de NHL onder het motto: 'Keep it clean'.
blz. 23 - Twee columns. De eerste is geschreven door Renate Vasterd en gaat over haar werk 'het realiseren van een Ondernemersnetwerk van alumni'. De column heet 'Uitdaging' en als je het stukje doorleest snap je dat die titel vooral slaat op het kunnen schrijven van een coherent stukje: het staat werkelijk helemaal vol met clichés en jargon.
Daar zien wij een grote uitdaging voor de toekomst: doorbreek die (onzichtbare) grenzen en hokjes, werk samen, versterk elkaar, maak gebruik van ieders expertise en kennis met het belang en de wens van de klanten/afnemers voortdurend in het achterhoofd. Met het multidisciplinaire ondernemerswerk alumni doen wij alvast een voorzichtige stap in die richting. We nodigen jullie van harte uit om met ons mee te doen!

De tweede column is van de vaste medewerker Klaas Jan Huizing. Die kan tenminste schrijven.
Achterkant: Student Friso Visser mag vertellen over zijn studentenkamer in de rubriek 'student&kamer' en de fotostrip waar je niet zo om hoeft te lachen: '3hoog'.

Kritiek is er niet te vinden in het NHL-magazine. Er is geen debat, er zijn geen opiniestukken en dat is al jaren zo. Aleid Velthuis en Anita Terpstra schrijven de halve krant vol en hebben slechts twee nieuwspagina's tot hun beschikking. Dit is de kans voor Willem Smink om te laten zien dat hij werkelijk durf heeft. Stel een paar mensen aan die werken volgens journalistieke principes. Juist in een tijd van bezuinigingen heb je baat bij mensen die echt vertellen hoe de vork in de steel zit. Laat die redactie onafhankelijk werken. Maar misschien heb je daar juist liberalen voor nodig, mensen met intellectuele moed.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Helemaal mee eens. Het NHL-magazine was al lang geconditioneerd onafhankelijk. Meesterlijke vondst van Smink trouwens die typering.

Anoniem zei

Ik denk dat het alleen maar minder wordt, met die geconditioneerde onafhankelijkheid. Misschien moeten docenten en studenten van de NHL maar eens de koppen bij elkaar steken voor een maken van een werkelijk onafhankelijke website over de NHL.

coen zei

Ik heb daar al eens mensen over horen praten. Lijkt me aardig om aan mee te werken.

Anoniem zei

Morgen in de UK op pagina 3 ook een berichtje met een commentaar van Willem Smink. Niet door mij geschreven trouwens, maar door Hanneke.