hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 13 december 2008

Top 10 - 2008 (2) Nick ter Wal

Nick ter Wal (van het Artistiek Bureau) is de tweede die een top 10-lijst aanleverde. Een zeer speciale waarin geen rangschikking zit en vol (voor mij) onbekende namen.

Rein Blijstra - IJzeren vlinders
Surrealistische verhalen van een vergeten auteur, die een geheim genootschap verdient.

A.L. Snijders - Heimelijke vreugde 1 en 2
Ik weet het, weinig origineel: de beste man wordt doodgeknuffeld, maar hij schrijft zo goed! Het tweede deel heeft een hoog Artistiek Bureau-gehalte: veel over Nescio en Hanlo. Iemand die Reinier van Genderen Stort in een column opvoert, al heeft ook hij niets van hem gelezen, kan bij mij niet stuk. Vanwege Snijders heb ik me geabonneerd op de uitgaven van AFdH. Nu maar hopen dat ik nog op tijd ben voor een eerste druk van Bordeaux met ijs.

Hans van Straten - De omgevallen boekenkast
Niet alleen vanwege de anekdotes over A. Marja en Jacques den Haan, maar ook voor de droomverslagen, de hartstochtelijke zoektochten naar boeken en mooie beschrijvingen van kleine gebeurtenissen in 's mans leven. Dit jaar voor de zoveelste keer herlezen. Als ik ooit een boek schrijf, dan... afijn.

Jan en alleman - De dikke ik
Bundeling van de bekende rubriek van NRC's Achterpagina. Kleine pareltjes zitten ertussen. Het grote zwijn ben ik zelf, want op pagina 350 is een ikje van mijn hand gereproduceerd.

Rascha Peper - Verfhuid
Stijlvolle, romantische roman over een kunstverzamelaar.

Johan Luger - Naar wij vernemen....
Ben nog maar op pagina 27 van deze vergeten sleutelroman uit 1941 over een jonge kunstenaar in de Amsterdamse krantenwereld. Veelbelovend.

Coen Peppelenbos - Victorie
Je weet wel waarom.

J.A. Heuff van Houweninge - Droesem
Er hangt iets mysterieus rond deze jonggestorven schrijver, die twee boeken op zijn naam heeft staan en één boek op zijn schuilnaam (Adriaan Trabak). Roman over de gokwereld aan de Franse kust. Geluk, intriges, oppervlakkige dames met parelkettingen.

W.F. Hermans - De donkere kamer van Damocles
Ik fiets elke dag langs zijn woonhuis in Groningen, heb uren achtereen zijn boeken gecatalogiseerd, maar deze klassieker stond ongelezen in mijn kast. Spannend jongensboek, goed voor in de trein, maar minder sterk en rommeliger dan Nooit meer slapen.

M. Revis - Paviljoen van glas
Soort Bordewijk, maar dan op een lager plan. Met plezier gelezen en over geschreven op Artistiek Bureau.

Zie ook een eerdere aflvering van de top 10 door Derwent Christmas.

Geen opmerkingen: