hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 28 maart 2009

Martin Ros: de hoogtepunten van 28 maart


Martin Ros breekt zijn bril en heeft het niet zo op feministen. En het verschil tussen feit en fictie wordt ook aardig onduidelijk bij de bespreking van de roman Kees 't Hart op radio Selexyz.

Kees 't Hart - De keizer en de astroloog
- Het merkwaardige is dat 't Hart 't beschrijft als een documentaire.
- Selexyzpresentator: Even voor de duidelijkheid: het is fictie? Of is het niet 100% fictie wat we in het boek aantreffen? Hij beschrijft het als 1928. Hij doet achterin ook de bronnen, onder andere ook het boek van Vestdijk, naar verschillende astrologische bronnen waarin Vestdijk zelf heeft geschreven enzovoort. Hij was daarin thuis. (...) In het begin van het boek wordt Wim, pardon eh wordt Simon, Simon, de kleine Simon, wordt dus door een astroloog, astroloog-hoogleraar, verleid om met hem mee te gaan naar de beroemde vesting in Doorn, die je nog altijd kunt bezoeken, waar je de nalatenschap vindt van de keizer en de keizerin, noem maar op. Oh, ik doe nu mijn bril iets te woest af, maar hij blijft gelukkig heel. Dankuwel voor degene die het herstelde. De is dus eh hij heeft er heel lang gezeten, vlak na 1918. Gaat ie daar naartoe. Selexyzpresentator: Hij heeft er gelijktijdig met Wilhelm II gezeten, hè? In werkelijkheid ook, alleen ze hebben elkaar nooit ontmoet. Hoe weet jij dat? Selexyzpresentator: Ja, dat heb ik gelezen. Waar dan? Dan weet je meer dan ik Selexyzpresentator: Eh, ik weet niet precies waar, maar ergens op internet vond ik dat. Ja. Volgens mij heeft ie er nooit, heeft hij de keizer nooit ontmoet. Selexyzpresentator: Nee, hij heeft hem nooit ontmoet, alleen in het boek... Oooh, in het boek. Selexyzpresentator: ontmoeten ze elkaar, maar in de werkelijkheid niet. Neeeee. Selexyzpresentator: Terwijl ze wel gelijktijdig in Doorn hebben gezeten. Jaaah, maar ja, dat speelt natuurlijk geen enkele rol, want hij zit natuurlijk voornamelijk in dat hotel Pabst. En het hotel Pabst, waar die ook details van geeft, wat er nog is, daar komen al die toeristen, die komen met grote bussen daar naartoe. Zondags kun je allemaal oude vermolmde Duitsers ontmoeten die daar de restanten van hun keizer, want die hebben ze nog altijd heel hoog zitten.
- Maar het is volgens mij volledig verzonnen! Het is verzonnen, maar het is mooi verzonnen. Jij zegt het zo mooi dat ik het bijna geloof. Maar hij is er natuurlijk niet geweest, want hij had ook geen interesse voor die keizer.
- Die keizer heeft zich ook tamelijk misdragen. Hij was voor de tweede keer getrouwd. Die vrouw, dat wordt door 't Hart niet vermeld, was een anti-semiet! En dat beïnvloedde ook, het deugde nog steeds niet en al die oude Duitsers die nu komen om het te bezoeken die deugen volgens mij ook niet helemaal voor 100%.


Allan Hall en Michael Leidig - Monster (over Jozef Fritzl)
- En Oostenrijk is ook nog, mag ik er wel even bij zeggen, in 1938 niet veroverd door Hitler, maar bevrijd door Hitler. Ze juichten hem toe. Heel Oostenrijk was fascistisch. Wil je het goed begrijpen! En de ergste monsters uit die kampen, dat zeg ik er maar vast even bij, die u natuurlijk allemaal bekend zijn, waren SS-ers en waren meestal Oostenrijkers.
- Bovendien was hij [Fritzl, cp] gefascineerd door het nazisme. Ja, dat wil ik er even bijzeggen. Daar gaat dit boek van Hall ook uitvoerig in, overal foto's van Göring en Hitler. Hij had al hun boeken staan in zijn kast. En, je weet, ik zit maar weer aan die bril, maar hij zit nog goed hoor. Selexyzpresentator: Even voor de duidelijkheid: Hij is net doormidden gebroken, hè. Hij is net doormidden gebroken. Selexyzpresentator: En vakkundig hersteld hier. Vakkundig hersteld hier.
- Bovendien ging hij zomers met een vriend naar Thailand en deed daar het hele erge met die Thailandsen, want daar kun je voor een scheet en een knikker op die vrouwen, dat weet je.
- Selexyzpresentator: Maar hoe legt hij nou verband tussen het nazisme en wat deze Jozef Fritzl...? Die nazisten hebben toch ook iedereen opgesloten?! Wat deden ze met de joden? Die stopten ze in de gaskamer. En die stopten ze eerst in die kampen. Dat is toch ook een ongelooflijke verkrachting van de mens? Hij deed ze na. Hij deed ze na.
- En daarom is dit boek een voorbeeldige parabel op mensen die dat niet geloven. Die Oostenrijkers zijn goede mensen, 't is zo leuk, allemaal korte broek, weet je wel, 't is daar altijd zomer, lalalalalalalalalalalala, denk toch aan dat prachtige li.., André Rieu! die hoor je de hele dag op de radio. Het is toch, het is helemaal geen leuk land.


Patrick French - V.S. Naipaul.
- Ik heb meegemaakt dat ie in 1982, dat was het jaar nadat ie de Nobelprijs, de Nobelprijs!, de allerhoogste prijs, waar die ook veel ruzie over kreeg met anderen, is ie in Nederland geweest. [Naipaul ontving de prijs in 2001, cp] Dat was de Nederlandse uitgever, dat was toen de Arbeiderspers, die nodigde hem uit en hield een bijeenkomst in de PEN-club. En daar zaten voor in die zaal, 1982, ja jij bent te jong, je weet waarschijnlijk niet dat dat de hoogtijjaar was van de tweede feministische golf. Nou feministen deugen bijna nooit, maar de tweede feministische golf was het allerergste wat er bestond. Die zaten allemaal vooraan en die, hij [?] hitste zich op tegen Naipaul. Die had iets gezegd over Indiërs en over negers en over... Ik bedoel over die lulligheden! van pam [?]. Val die man er niet mee lastig. Spreek hem aan over z'n werk.
- Maar dat je zo optreedt tegen die arme, ik zou zeggen wijven, die voorin zitten, want ik heb niks met feministen. Ik ben dol op vrouwen, ze mogen van alles zijn, maar geen feminist. Laat die vrouwen absoluut de wereld niet regeren. Die steken de wereld in brand!

Geen opmerkingen: