hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 11 maart 2010

Boekenweek en de ontlezing

Ben vanavond derde geworden bij de Taalquiz in de bibliotheek. Iedereen (zo'n zestig man publiek) mocht meedoen met de kwis van 24 vragen over allerlei taalkwesties. Ik had er 22 goed, net als iemand anders uit het publiek. De winnaar had er 23 goed en hield nog even een gloedvol betoog over de waarde van de bibliotheek en van literatuur.
Dat was wel nodig ook, want daarvoor vond een discussie plaats over 'ontlezing'. Daar heb ik alleen het einde van meegemaakt godzijdank. Ik gaf college tot half negen en daarna ben ik als een gek naar de bieb gefietst waar ik nog via de achterdeur de zaal kon binnenglippen. Op dat moment was er net een wat bozige man bezig om Elsbeth Etty van alles en nog wat te beschuldigen. Ze was ook 'elitair' en dat was blijkbaar heel erg. Ik had gelukkig daarvoor ook al een lang stuk gemist waarin Daniël Lechner sweeping statements aaneenreeg  en het vooral had over hoge en lage cultuur, wat niet het onderwerp van de avond was. Hoorde van enkele mensen uit het publiek dat hij dacht dat de Sixtijnse kapel in Florence te bewonderen was. Vol dédain over literatuur en dat dat niet beter was dan diepzeeduiken en meer van dat geleuter. Niet ingaand op de discussie en dan anderen verwijten dat ze niet argumenteren. Elsbeth Etty wegzetten als een door de overheid betaalde ambtenaar, terwijl ze slechts een paar duizend euro krijgt voor haar bijzonder hoogleraarschap. Eindstatement: 'Over honderd jaar leest niemand meer, dan zijn er niet eens meer boeken.' Je bent blij dat je over honderd jaar in ieder geval verlost bent van Daniël Lechner.
Gelukkig vertelde Doeke Sijens heel concreet over literatuur en de rol van de bibliotheek (ik had ook niet anders verwacht) en ook Theo Witte kon gewoon uit praktijkonderzoek citeren waaruit bleek dat het wel meevalt met die ontlezing. Dat de meerderheid van de havo-leerlingen graag meer historische letterkunde wilden hebben en zich een beetje tenachter gesteld voelden bij de vwo-leerlingen. Dat geeft hoop. Of, zoals een studente in mijn college vroeg: 'Moeten we niet eens iets lezen van Multitali?'

9 opmerkingen:

Stormblast1953 zei

Ik ben bereid de dubbele exemplaren (want jij hebt toch alles al!!)als geschenk van je aan te nemen. Nou, zeg eens eerlijk Coen, dat aanbod heb je nog niet gehad vandaag.
Nog gefeliciteerd trouwens!!

coen zei

Dank voor de felicitaties, maar als je goed gelezen hebt: ik heb dus niet gewonnen.

Stormblast1953 zei

Heb ik gelezen. Maar het aanbod blijft desondanks van kracht.

coen zei

Dat wordt een beetje moeilijk: dubbele exemplaren weggeven van boeken die ik niet gewonnen heb.

Stormblast1953 zei

Ik weet het niet meer hoor!!
Hebben ze je met een derde prijs ''met lege handen'' naar huis gestuurd?

coen zei

Ja, roep nu maar driewerf schande.

Stormblast1953 zei

Schande, Schande, Schande. Coen moet tenminste zijn inschrijfgeld terug krijgen van de organisatie.

Daniel Lechner zei

Kom nou eens met een ARGUMENT, Coen!

Zoals je in alle reacties van bibliofielen op mijn columns en pleidooien ziet, ontbreekt telkenmale zelfs ook maar een spoor van een argumentatie.

Of is dat voor een dichter niet mogelijk?

Kijk, dat is er weer zo een: een ad hominem argument.

Een heus argument dan maar? De cultuur ontwikkelt zich. Of je dat nu wilt of niet. En mensen die over 100 jaar nog wél gelezen worden - Herder, Humboldt, Goethe - waren daar niet zo bang voor.

coen zei

@ Daniël: je krijgt genoeg argumenten. Ik verwijs bijvoorbeeld naar Aleid Truijens. Ik snap niet dat jij blijft steken in kretologie.

'De cultuur ontwikkelt zich' is ook weer zo'n loze bewering, want niemand zal dat ontkennen. Daarnaast weet je niet hoe Herder, Humboldt en Goethe dachten, tenzij je dat met citaten aantoont. En zelfs als je dat doet, bewijst dat nog niet je gelijk.

Als je bewijzen wilt: de laatste rapporten van Stichting Lezen geven helemaal niet aan dat er minder gelezen wordt.