hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 10 november 2012

Belcampo Stipendium: een voorproefje

Heb deze week het binnenwerk en het omslag van mijn Belcampo-bundel gezien: Muziek voor twee vrouwen. Na het zien van de bundel kwam ik tot rust.
De week daarvoor was ik nogal gestrest omdat ik graag één afbeelding in de bundel in kleur wilde, namelijk het portret dat Jan Altink maakte van collega-schilder Johan van Zweden. Nu maakt het mij niet uit of de rest van de foto's in zwart-wit afgedrukt worden, aangezien het bijna allemaal zwart-wit foto's zijn (of een sepia-kleur), maar dit schilderij hoort gewoon in kleur. Er gaat namelijk nogal wat verloren als je dat niet doet.


Helaas mocht het niet van de provincie en van uitgeverij Philip Elchers. Daar kon ik slecht van slapen (terwijl ik altijd goed slaap). Ik stond bijna op het punt om een rel te trappen, toen Ko Niestijl van de provincie met een tussenvoorstel kwam dat ook bij Philip Elchers in goede aarde viel: we maken die ene afbeelding in kleur en we doen het omslag in zwart-wit, net als de rest van het boekje. Flip Ekkers van de uitgeverij vond het zelfs een erg goede verandering.
Dinsdag zag ik de eerste opzet van het boekje en het is precies geworden wat ik wilde. Strakke vormgeving, de foto's zo groot mogelijk afgedrukt, een fijne letter. Kortom: dit wordt een bundel waar ik wel trots op kan zijn, met gedichten die ik zonder deze opdracht nooit geschreven zou hebben.

Als voorproefje het omslag van de bundel (kan nog iets aan verschoven worden, maar dit is het ongeveer). De rest bewaren we tot 13 december.


Geen opmerkingen: