hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 5 februari 2013

Dorpsdichter Thijs Poelhekke krijgt steun van Ronald Giphart, Daniël Dee en Maria van Daalen

In De Stentor van vandaag staat een artikel (uitgebreider dan op de site) over de kersverse dorpsdichter van Raalte, Thijs Poelhekke. De  tweets van Poelhekke die ik eerder op dit blog zette, hebben voor gemengde reacties gezorgd. Natuurlijk is het van belang dat we dichters beoordelen op hun gedichten. Tot nu toe kennen we van Poelhekke slechts 1 gedicht, wat mij betreft een erg slecht gedicht.

Dat Poelhekke gewonnen heeft dankzij een campagne onder vrienden en op Facebook is iets wat je hem niet kunt verwijten. Je kunt slechts de andere kandidaten verwijten dat ze het niet of nauwelijks hebben gedaan. Als de procedure zo is dat je kunt stemmen op een dorpsdichter dan mag je als potentiële dorpsdichter anderen ook oproepen om te stemmen. Wat dat betreft is Poelhekke gewoon slim geweest.

De discussie gaat nu, vooral door mijn toedoen, over de tweets. Ik heb er een paar gekopieerd en er tot nu toe nog geen oordeel over gegeven. Sommige vind ik leuk, andere totaal niet. Soms vind ik ze grof, soms vind ik ze ver over de schreef gaan, maar ze zijn geen reden om achteraf de keuze voor deze 'dichter' ongedaan te maken. De keuze voor Poelhekke is gemaakt en we moeten nu afwachten met welke gedichten hij komt. In de eerder geciteerde tweets noemt hij literaire voorkeuren waarmee je wel voor de dag kunt komen.

Inmiddels hebben verschillende schrijvers hun steun betuigd aan Thijs Poelhekke. De even kersverse stadsdichter van Rotterdam Daniël Dee vond op facebook dat er, dankzij die tweets, eindelijk wat gebeurde in Raalte.


Dichteres Maria van Daalen uit Almere steunt Dee en plaatst de dorpsdichter in een veertiende-eeuwse traditie.


Ze vindt Ronald Giphart aan haar zijde. Hij tweette:


Ook The Post online bemoeide zich ermee. De discussie over de kwaliteit van de gedichten is nu verschoven naar een discussie over de tweets. Mag je alles schrijven? Ja, ben ik geneigd te zeggen, maar waarom zou je? Hieronder heb ik nog een aantal tweets geplukt die ik op zijn minst discutabel vind. Staat Poelhekke daarmee in een veertiende-eeuwse traditie? Gebeurt er nu eindelijk wat in Raalte? Oordeel zelf.











Geen opmerkingen: