Posts tonen met het label Thijs Poelhekke. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Thijs Poelhekke. Alle posts tonen
donderdag 7 februari 2013
woensdag 6 februari 2013
Dorpsdichter Thijs Poelhekke reageert
Na alle commotie rond zijn persoon heeft dorpsdichter Thijs Poelhekke met een ingezonden brief aan de Stentor gereageerd en tevens zijn tweede openbare gedicht afgeleverd.
Over het enthousiasme voor het dorpdichterschap in Raalte in het algemeen en zijn eigen vakmanschap is Poelhekke duidelijk:
Dit alles bevestigt twee vermoedens, namelijk dat poëzie in de gemeente niet erg veel losmaakt, maar belangrijker nog, dat de liefhebbers van een goed gedicht ook wel doorhebben dat wat de dorpsdichter maakt niet tot de hoogtepunten van onze literatuur behoort. Tot die laatste categorie reken ik mezelf, en ik heb dan ook geen moeite om een tiental dichters op te noemen die mij meer interesseren dan de Raalter dorpsdichter, ook als ik dat zelf ben.Over zijn voorgangers is Poelhekke niet zo enthousiast:
Ik heb aan de verkiezing meegedaan, simpelweg omdat ik nog twee jaar een dorpsdichter in de geest van Solinger of Katerberg, maar dan slechter, niet zag zitten, vooral omdat er in dat geval helemaal geen enthousiasmerende werking meer van de positie uit zou gaan en deze zichzelf zou opheffen.In een PS gaat Poelhekke in op zijn tweets (zie eerdere berichten hier en hier):
Dit stuk kan als reactie dienen, maar niet zonder dat ik mijn oprechte verbazing heb geuit over het volgende: ik houd inderdaad van een grap en mag graag mijn mening uiten door zaken cartoonesk voor te stellen, maar tegen iedereen die denkt dat ik twee jaar lang dolle pret kan hebben om het feit dat ik dorpsdichter ben, maar mijn Twitteraccount daarentegen bloedserieus neem, wil ik zeggen dat zij de plank niet veel verder hadden kunnen missen.Lees de hele brief hier.
dinsdag 5 februari 2013
Dorpsdichter Thijs Poelhekke krijgt steun van Ronald Giphart, Daniël Dee en Maria van Daalen
In De Stentor van vandaag staat een artikel (uitgebreider dan op de site) over de kersverse dorpsdichter van Raalte, Thijs Poelhekke. De tweets van Poelhekke die ik eerder op dit blog zette, hebben voor gemengde reacties gezorgd. Natuurlijk is het van belang dat we dichters beoordelen op hun gedichten. Tot nu toe kennen we van Poelhekke slechts 1 gedicht, wat mij betreft een erg slecht gedicht.
Dat Poelhekke gewonnen heeft dankzij een campagne onder vrienden en op Facebook is iets wat je hem niet kunt verwijten. Je kunt slechts de andere kandidaten verwijten dat ze het niet of nauwelijks hebben gedaan. Als de procedure zo is dat je kunt stemmen op een dorpsdichter dan mag je als potentiële dorpsdichter anderen ook oproepen om te stemmen. Wat dat betreft is Poelhekke gewoon slim geweest.
De discussie gaat nu, vooral door mijn toedoen, over de tweets. Ik heb er een paar gekopieerd en er tot nu toe nog geen oordeel over gegeven. Sommige vind ik leuk, andere totaal niet. Soms vind ik ze grof, soms vind ik ze ver over de schreef gaan, maar ze zijn geen reden om achteraf de keuze voor deze 'dichter' ongedaan te maken. De keuze voor Poelhekke is gemaakt en we moeten nu afwachten met welke gedichten hij komt. In de eerder geciteerde tweets noemt hij literaire voorkeuren waarmee je wel voor de dag kunt komen.
Inmiddels hebben verschillende schrijvers hun steun betuigd aan Thijs Poelhekke. De even kersverse stadsdichter van Rotterdam Daniël Dee vond op facebook dat er, dankzij die tweets, eindelijk wat gebeurde in Raalte.
Dichteres Maria van Daalen uit Almere steunt Dee en plaatst de dorpsdichter in een veertiende-eeuwse traditie.
Ze vindt Ronald Giphart aan haar zijde. Hij tweette:
Ook The Post online bemoeide zich ermee. De discussie over de kwaliteit van de gedichten is nu verschoven naar een discussie over de tweets. Mag je alles schrijven? Ja, ben ik geneigd te zeggen, maar waarom zou je? Hieronder heb ik nog een aantal tweets geplukt die ik op zijn minst discutabel vind. Staat Poelhekke daarmee in een veertiende-eeuwse traditie? Gebeurt er nu eindelijk wat in Raalte? Oordeel zelf.
Dat Poelhekke gewonnen heeft dankzij een campagne onder vrienden en op Facebook is iets wat je hem niet kunt verwijten. Je kunt slechts de andere kandidaten verwijten dat ze het niet of nauwelijks hebben gedaan. Als de procedure zo is dat je kunt stemmen op een dorpsdichter dan mag je als potentiële dorpsdichter anderen ook oproepen om te stemmen. Wat dat betreft is Poelhekke gewoon slim geweest.
De discussie gaat nu, vooral door mijn toedoen, over de tweets. Ik heb er een paar gekopieerd en er tot nu toe nog geen oordeel over gegeven. Sommige vind ik leuk, andere totaal niet. Soms vind ik ze grof, soms vind ik ze ver over de schreef gaan, maar ze zijn geen reden om achteraf de keuze voor deze 'dichter' ongedaan te maken. De keuze voor Poelhekke is gemaakt en we moeten nu afwachten met welke gedichten hij komt. In de eerder geciteerde tweets noemt hij literaire voorkeuren waarmee je wel voor de dag kunt komen.
Inmiddels hebben verschillende schrijvers hun steun betuigd aan Thijs Poelhekke. De even kersverse stadsdichter van Rotterdam Daniël Dee vond op facebook dat er, dankzij die tweets, eindelijk wat gebeurde in Raalte.
Dichteres Maria van Daalen uit Almere steunt Dee en plaatst de dorpsdichter in een veertiende-eeuwse traditie.
Ze vindt Ronald Giphart aan haar zijde. Hij tweette:
Ook The Post online bemoeide zich ermee. De discussie over de kwaliteit van de gedichten is nu verschoven naar een discussie over de tweets. Mag je alles schrijven? Ja, ben ik geneigd te zeggen, maar waarom zou je? Hieronder heb ik nog een aantal tweets geplukt die ik op zijn minst discutabel vind. Staat Poelhekke daarmee in een veertiende-eeuwse traditie? Gebeurt er nu eindelijk wat in Raalte? Oordeel zelf.
zondag 3 februari 2013
Maak kennis met Thijs Poelhekke dorpsdichter van Raalte
De nieuwe dorpsdichter van Raalte kennen we nog niet zo goed. In De Stentor lazen we dat hij uit Heino kwam en in Utrecht Nederlands studeerde, maar voor de rest weten we niets van hem. Gelukkig heeft Poelhekke ook een Twitter-account: Thijspoelie.
Ongeveer 60% van alle tweets heeft voetbal als onderwerp, niet interessant voor ons. Nog eens 30% gaat over zuipen, eten en andere genotsmiddelen.
Dan gaat 7% nog over wat ik voor het gemak maar maatschappelijke kwesties noem:
We zien uit naar het eerste gedicht van de nieuwe dorpsdichter van Raalte.
Ongeveer 60% van alle tweets heeft voetbal als onderwerp, niet interessant voor ons. Nog eens 30% gaat over zuipen, eten en andere genotsmiddelen.
Dan gaat 7% nog over wat ik voor het gemak maar maatschappelijke kwesties noem:
Maar wij zijn natuurlijk geïnteresseerd in het literaire gedeelte van zijn tweets, de overgebleven 3%. En wat blijkt: Thijs Poelhekke heeft een voorkeur voor Lucebert, Kouwenaar, Hermans en Reve. Over Elsschot schreef hij zelfs een scriptie. Hier een bloemlezing uit de literaire tweets.
Thijs Poelhekke dorpsdichter van Raalte
Altijd als je denkt dat het niet erger kan, wordt het toch erger: gisteren is Thijs Poelhekke dorpsdichter van Raalte geworden. Poelhekke komt uit Heino, maar studeert Nederlands in Utrecht volgens De Stentor. Volgens de opname hieronder probeert hij 'een grote bijdrage te leveren aan de wezenlijke problemen die hier spelen in de gemeente.' De student Nederlands doet dat inderdaad door middel van zijn gedicht.
Of hij de module poëzie al heeft gevolgd weet ik niet, hier enkele (als parodie bedoelde?) regels uit zijn winnende gedicht:
Of hij de module poëzie al heeft gevolgd weet ik niet, hier enkele (als parodie bedoelde?) regels uit zijn winnende gedicht:
Straks tijdens zomerfeesten, gaat men samen aan de drankIn het onderstaande filmpje zie je Poelhekke zichzelf voorstellen, vanaf 4.36. We wensen Raalte veel sterkte en hopen dat de dorpsdichter zijn studie zal intensiveren.
In't bont gezelschap kernen, zo harmonieus van klank.
Welk een onmeet'lijk geluk, voor bezorgers van uw krant,
Helemaal even alleen, in dit fraai Sallandse land.
Abonneren op:
Posts (Atom)




























