hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 3 december 2015

Kroniek Leeuwarder Courant: Eierdopje

Eierdopje

Soms kun je lovend over iemand zijn en toch de wind van voren krijgen. Het overkwam columnist Bert Wagendorp, oud-medewerker van deze krant, de afgelopen week toen hij in de Volkskrant terrorisme-expert Beatrice de Graaf de hemel in prees. Driekwart column vol loftuitingen. Daarna volgde nog een humoristisch bedoelde alinea. 'De enige over wie ik me wel eens zorgen maak, is meneer De Graaf. Hoe houdt hij het vol? Zou er wel eens een héél zachtmoedige, kleine terreurgedachte door zijn hoofd gaan? Dat hij Beatrice een pannenlap of eierdopje naar het hoofd wil gooien als ze aan tafel de wereldproblemen weer eens kraakhelder uitlegt en van een oplossing voorziet?'

De reacties waren onder te verdelen in twee kampen: in het ene kamp schrijvers, meestal vrouwen, die dit stukje nogal seksistisch vonden. Aaf Brandt Corstius schreef in dezelfde krant een tegencolumn: 'Ja hoor, mevrouw De Graaf is een grote jongen en ze weet veel van terrorisme. Maar thuis is ze gewoon een door pannenlappen en eierdoppen omgeven vrouwtje. Dat we dat ons wel even realiseren als we naar haar wetenschappelijke verhaal zitten te luisteren.' In het andere kamp zitten schrijvers, meestal mannen, die mopperden dat we niet te politiek correct en humorloos moeten worden.



NRC-columniste Simone van Saarloos reageerde in de Volkskrant en wees erop dat een columnist in een column vaak een persoonlijke kwinkslag maakt. In het stuk van Wagendorp ontbrak die nog, dus werd er iets te gemakzuchtig de eierdopalinea aan vastgeplakt. Van het type: grappen aan de bar. Wie andere voorbeelden zoekt, moet eens naar een bar gaan of anderhalf uur kijken naar het tv-programma Voetbal Inside. 'Maar de wereld is zoveel breder dan de bar,' schrijft Van Saarloos. Ik ben het helemaal eens met Brandt Corstius en Van Saarloos al zal ik waarschijnlijk ook de meest vrouwonvriendelijke, racistische en homofobe dingen hebben gezegd in mijn leven om een goedkope lach te scoren en ook nu moet ik me enorm inhouden om geen foute grap te maken. Schrijfster Susan Smit biedt op Twitter de perfecte uitweg: 'Hoe zou het met mevrouw Wagendorp gesteld zijn?'

Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant op 28 november.

Geen opmerkingen: