hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 20 september 2005

Wie het hardst schreeuwt heeft het meest gelijk

Gisteren weer meegedaan aan een debatje op de website De Contramine. Dat is een verzameling weblogs bij elkaar gehouden door Chrétien Breukers, die regelmatig verwijst naar Rottend Staal van Bart FM Droog. Bart FM verwijst op zijn Rottend Staal dan weer regelmatig naar De Contramine en zo krijg je al snel de indruk dat er iets aan de hand is.
Ik had me voorgenomen om nooit meer te reageren op De Contramine. Als je iets inhoudelijks zegt, wordt het uit zijn verband gerukt, ironie wordt nooit begrepen en aan nuanceringen doet men al helemaal niet. De discussies waarbij ik betrokken raakte (ook op de voorganger van De Contramine-site) hebben allemaal hetzelfde verloop. Eerst zeg je iets ironisch, want zo belangrijk is het ook allemaal weer niet wat daar geschreven wordt, vervolgens wordt die ironie voor waar aangenomen en bewust verkeerd geïnterpreteerd, zodat je weer een reactie moet geven op die foute interpretatie en dan, als een duveltje uit een doosje, komt Bart FM Droog scheldend en tierend de discussie binnengelopen en zijn alle argumenten meteen zoek.
Intussen laten beide heren toch veel van zichzelf zien in de verschillende discussies. Bart FM Droog die jarenlang duizenden euro’s verdiende aan het stadsdichterschap voor een handjevol gedichten is tegen te hoge uitkeringen van het Fonds voor de Letteren aan andere dichters, Chrétien Breukers kan een Walt Whitman-festival afkraken waar hij niet zelf bij aanwezig was. Het gebeurt allemaal en er is niemand die er een kanttekening bij plaatst. En beide heren hebben een grondige maar niet gefundeerde hekel aan Maria van Daalen (alhoewel je nooit een inhoudelijk oordeel krijgt over haar werk).
Gisteren had het Farsk-log op De Contramine een berichtje gewijd aan mijn vertrek bij De Moanne, bewust half citerend, bewust verkeerd interpreterend uit mijn bericht, en ik kon het niet laten om daarop te reageren (ik hoor mijn uitgever nu brommen) waarna de gebruikelijke kermis weer plaatsvond. Ik beloof plechtig vanaf nu die hele site links te laten liggen.
De Contramine en vele andere sites leggen zich erop toe zoveel mogelijk lawaai te maken, zoveel mogelijk relletjes te veroorzaken opdat ze zoveel mogelijk bezoek genereren, maar met literatuur heeft het allemaal weinig te maken, laat staan met liefde voor de literatuur. Hier heerst het gelijk van degene met de grootste bek. Het is het soort literatuur waar ik absoluut niet bij wil horen.

update: natuurlijk meteen weer berichtjes op de sites. Ik zou heel boos zijn, een beetje boos en nog bozer. Goh? Het mocht wat.

Geen opmerkingen: