hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 20 maart 2006

Boekenweek

De afgelopen drie Boekenweekdagen samenvatten. Vrijdag Japin in Groningen. De bibliotheek stroomde vol (120 man) voor een lezing van de boekenweekauteur. Natuurlijk begon Japin met enkele stukken uit De grote wereld en daaruit bleek dat de passages knapper in elkaar zaten dan menig recensent dacht. Als een van de 'meelezers' van het geschenk in wording ben ik natuurlijk bevooroordeeld, maar sommige recensies in de kranten van de afgelopen week leken meer op afrekeningen dan op inhoudelijke stukken met als dieptepunt Arie Storm in het lokale krantje van Amsterdam.
Bij Japin lukte weer wat ik bij bijna geen enkele andere auteur zie: de mensen hangen aan zijn lippen en willen na twee uur voorlezen en vragen doorgaan in plaats van stoppen.

Zaterdag met Doeke naar Jean Pierre Rawie geweest in de Martinikerk. Hij zou eerst geïnterviewd worden door Hanneke Groenteman. Daarna las hij enkele gedichten voor, afgewisseld met stukken klassieke muziek van het Noord-Nederlandse orkest (althans een ensemble daaruit). De muziek was goed, het gesprek onverstaanbaar, ongeveer zo:
Groenteman: Wah wah wah wah wah wah?
Rawie: Grumgrumgrumgrumgrum. Grum. Grum grum.
En dat ongeveer een half uur lang. Er werd nog geroepen dat het niet te horen was, waarop Groenteman en Rawie nog harder onverstaanbaar bleven. Om de bezoekers nog meer te teisteren hadden ze de verwarming in de kerk uitgedraaid. In de pauze maar afgedropen.

Zondag naar Den Haag om verjaardag te vieren van zus en vader. Om kwart over negen vertrokken. Veel reizigers met het boekenweekgeschenk gratis op pad, dus koos ik de duurdere, maar rustigere optie van de eersteklas. Daar kun je tenminste lezen. Ik had de nieuwste Wieringa meegenomen en Ik ben omringd door debielen en ik voel me goed van Stefan Nieuwenhuis (die ik a.s. woensdag moet interviewen).
De NS had er een echt feestje van gemaakt op deze feestelijke zondag. In Hoogeveen eruit omdat er aan het spoor gewerkt werd. Met de bus naar Meppel (met muziek van alle Nederlandse c- en d-artiesten, Wolter Kroes of hoe heet hij en andere mij totaal onbekende vrolijkerds met fijne meezingers). In Meppel zitten we opeens in de trein naar Amsterdam, dus in Amersfoort overstappen. In Utrecht weer overstappen, want de trein naar Den Haag stond op een ander perron te wachten. Deze moest een andere route nemen (via Rotterdam) omdat nog meer aan het spoor gewerkt werd. Weer een half uur extra reistijd. Aan lezen kom je dus wel toe op zo'n slopende tocht (tenzij er mensen in de eersteklas plaatsnemen 'Vandaag mag je overal zitten' die een uitgebreide conversatie beginnen over RTL4, de prijs van haarcosmetica en andere in de hele coupé verstaanbare totaal oninteressante onderwerpen.
En dan moest ik ook nog terug (twee boeken uit).

1 opmerking:

Anoniem zei

Het is allemaal niet voor niets geweest, dat boekenbal in de grote stad. Japin noemde je in NRC Handelsblad nog op, terwijl hij die van prof.dr. E. Akkermans negeerde.

Mooi hoor. Je bestaat!