hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 16 maart 2006

Boekenbal

Dinsdag naar het Boekebal geweest op uitnodiging van Arthur Japin. Ik mocht op de tweede rang op het balkon zitten, in de periferie van alle bobo’s en tussen de vrienden van Arthur. Mooi zicht op het toneel. Het was mijn eerste Boekenbal en de eerste keer dat ik in de Amsterdamse Stadsschouwburg was. Mooie schouwburg, alhoewel ik wel het lelijke plafond miste dat we in Groningen hebben.
Was met weinig verwachtingen erheen gegaan, maar kwam er opgetogen vandaan. Leuk voorprogramma met smartlappen (Manuela door Jacques Herb, Ketelbinkie, Het hondje van Dirkie door Frits Lambrechts, de Zuiderzeeballade, etc.) , lekker vet en hilarisch gepresenteerd door Margreet Dolman.
Om twaalf uur trommelde Arthur de Boekenweek met kracht en passie voor geopend. Ik stond achter Arie Storm te kijken, die het natuurlijk weer allemaal niets vond (hij zou het niet eens durven doen voor zo’n publiek, laat staan dat hij ooit het Boekenweekgeschenk zal schrijven), maar de andere schrijvers en toeschouwers beloonden het optreden met een ovationeel applaus.
Veel gewandelgangd. Met Kees ’t Hart gesproken over de meest uiteenlopende en rare recensies op zijn laatste boek, met Ruben van Gogh en Lex Jansen geposeerd voor een foto, gestruikeld over Hafid Bouazza die ergens op de trap in een soort trance geraakt was, Tzumredacteur Peter Middendorp kwijtgeraakt aan twee dames, Tzumredactrice Roos Custers (die dit jaar een deel van het afbreekbare decor had gemaakt) gezien met haar aanstaande man die was binnengesmokkeld als persfotograaf, Literair Nederlandredacteur Thomas Möhlmann aangeschoten, Tsead Bruinja opgemerkt in een groepje met Alfred Schaffer en Jan Willem Anker, Passage-auteurs Tjitse Hofman, Sieger M, Anneke Claus en Diana Ozon bewonderd omdat ze er piekfijn uitzagen, Driek van Wissen gegroet evenals Jean-Pierre Rawie en vriendin, links en rechts handen gevend, kortom: een enorm draaikolk aan mensen en emoties.
Volgende dag om 12 uur weer present in Leeuwarden om college te geven over Barbarber.

2 opmerkingen:

Jan Aelberts zei

Hoi,

Ik volg je schrijven al een tijdje hier op deze blog en ik vind het een steeds een aangename tijdvulling. Net zoals bovenstaande tekst weer aangeeft ben je duidelijk iemand die zijn weg weet te vinden in de Nederlandstalige literatuur.

Ikzelf schrijf sinds een 3-tal jaar en hoop ooit zelf een volledige roman te schrijven. Voorlopig blijft het nog bij korte tekstjes (waar er enkele van op mijn blog 'gigidy' te vinden zijn).

In ieder geval zou ik het leuk vinden moest jij er ook eens een kijkje nemen. Of als je tips, ideeën, ... hebt voor jonge schrijvers zijn ze bij mij meer dan welkom.

Groet,
Jan Aelberts.

Anoniem zei

Hoi Coen,

Als ik over zes jaar het boekenweekgeschenk schrijf mag je ook met mij mee hoor. ;)

Deze zin (over Arie Storm) vind ik overigens niets voor Coen: (hij zou het niet eens durven doen voor zo’n publiek, laat staan dat hij ooit het Boekenweekgeschenk zal schrijven)Of je vindt Japin echt leuk of je hebt echt een hekel aan Arie storm. Of van beide een beetje.