hij hem

hij hem
Nu in de winkel

vrijdag 5 oktober 2007

De kinderkomrij: de roofbloemlezing (1)

Op zijn weblog voert Ted van Lieshout al een week strijd tegen de bloemlezing van 'kinderpoëzie' van Gerrit Komrij. Hij gaat, heel netjes, niet inhoudelijk in op de keuze van Komrij (waarop heel veel is aan te merken, echt heel veel), maar op het beleid van de uitgever Prometheus.
- die betaalt per opgenomen gedicht vijf euro, terwijl 26 euro de norm is. (Van die vijf euro gaat 3 euro naar de schrijver (60%) en 2 euro naar diens uitgever).
- toestemming voor opname van gedichten is gevraagd nadat het boek al gedrukt was.
- ook de herdruk ligt al op de pers, zonder dat aan de protesten van auteurs die hun toestemming niet gegeven hadden, gehoor is gegeven.

Ik zal de komende tijd eens inhoudelijk kijken naar de bloemlezing, maar voorlopig mijn eerste indruk.
- het boek ziet er allerafgrijselijkst uit. Een ontiegelijk kitschomslag, terwijl een eerder omslagontwerp met een meisje op schaatsen wel goed was.

- het boek weegt bijna niets, alhoewel het meer dan 1000 bladzijden dik is: ze hebben heel goedkoop papier gebruikt.
- toen ik mijn boek bij Selexyz Scholtens afrekende, moest ik bedelen om het kinderboekenweekgeschenk bij een mannelijke verkoper die nooit, maar dan ook nooit boekverkoper van het jaar zal worden:
'Krijg ik het kinderboekenweekgeschenk niet?'
'Dit is geen kinderboek.'
'Het is toch een bloemlezing met kinderpoëzie.'
'Ja, maar het is voor alle leeftijden. U mag van mij wel een boekje, maar het is niet de bedoeling.'
Waarop ik alsnog een boekje kreeg en me om de een of andere manier nog beschaamd voelde ook.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Koop wat vaker boeken in Leeuwarden. Wij doen niet moeilijk!

coen zei

Terecht. Het is dat het boek bij andere boekhandels al uitverkocht was, anders had ik gezegd: houd hem maar.

Anoniem zei

Hoe kan een uitgever in hemelsnaam dat eerste omslag voor dat tweede verruilen? Wat is dat voor een oen?

Anoniem zei

Ik snap dat omslag óók niet. Zó goedkoop! Hele boek voelt een beetje goedkoop aan met dat krantenpapier. - Ik stond met het boek in mijn handen en voelde helemaal niet de aanvechting op het te kopen.

coen zei

Ik neem toch aan dat jij het boek gekregen hebt!

Anoniem zei

Nog niet.