hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 22 oktober 2007

Jan Wolkers in 1993


In 1993 zat ik in de redactie van de Flikkeragenda (die naam vond ik altijd al verschrikkelijk). De agenda was net naar Groningen verhuisd. Omdat ik wel eens iets met poëzie deed, vroeg ik verschillende dichters om een bijdrage. Hans Warren kon of wilde niets afstaan. Jan Wolkers wel. Ik had Wolkers gevraagd om een bijdrage omdat in een paar van zijn boeken homoseksualiteit voorkomt (Gifsla, De kus bijvoorbeeld) en alhoewel hij vooral vanwege zijn heteroseksuele seksscènes bekend was, kwamen er nooit sneren naar homoseksualiteit voor in zijn werk (bij iemand als Jan Cremer bijvoorbeeld wel).
Volgens mij heb ik gewoon een brief naar 'Jan Wolkers, Texel' gestuurd, en die is aangekomen, met het verzoek om enkele gedichten ter beschikking te stellen voor de eerste Groningse Flikkeragenda. Het thema was 'second skin'.
Wolkers stuurde vier gedichten in ('Lente', 'Zomer', 'Herfst', Winter')die vooral met de natuur te maken hadden. In de redactie was er wel gemor over. Wat was hier nou homo aan. Ik was een van de weinigen die gewoon trots was dat deze grote schrijver zomaar iets stuurde aan hem totaal onbekende mensen. De brief heb ik natuurlijk altijd bewaard. Lieve man.

Texel, Pomona
mei 1993

Geachte Redactie
FlikkerAgenda

Hierbij 4 gedichten
over de vier jaargetijden.
Jullie zullen wel zeggen,
wat heeft de natuur nou
met de second skin te maken.
Maar is een peluwtje van
mollig mos of een uitdagend
vijgeblad niet de beste
tweede huid.
Met vriendelijke
groet,

Jan Wolkers

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Net de uitvaart van Wolkers op tv gezien. Moest denken aan zijn brief aan jou; Coen, wees er gewoon lekker ongegeneerd tróts op, dat jij zo'n mooie, handgeschreven(!), brief van hem hebt ontvangen! Koesteren en levenslang bewaren!
wd.

Anoniem zei

Buitengewoon ontroerend.

hilda