woensdag 21 november 2007

Recensie LC: Jonathan Coe - De regen voor hij valt

Een leven in twintig foto’s

Het lijkt een bekend literair gegeven te zijn: het huis van iemand die net overleden is, wordt leeggehaald en daardoor komen zorgvuldig bewaarde geheimen naar boven. Gill haalt het huis van haar tante Rosamund leeg en stuit op cassettebandjes die haar tante heeft ingesproken. Wat er band staat, is bestemd voor Imogen. Gill heeft Imogen slechts als meisje gezien op een feestje en daarna nooit meer. Omdat ze verdwenen is, besluit Gill de bandjes samen met haar dochters af te luisteren. En met het indrukken van de knop begint De regen voor hij valt van de Brit Jonathan Coe pas echt.

Zo’n raamvertelling is wat omslachtig, (Gill en haar dochters zijn eigenlijk overbodig), en ook Rosamund vertelt het verhaal niet in een ruk, maar deelt haar eigen levensverhaal in aan de hand van foto’s die ze chronologisch behandelt. Elk nieuw hoofdstuk begint met een uitvoerige beschrijving van de foto om de blinde Imogen een idee te geven wat erop staat voordat het verhaal verder gaat. Door dat bij elk hoofdstuk te herhalen lijkt het of de verteller telkens even op de rem staat. Eerst moet verteld worden welk huis te zien is, welke personen te herkennen zijn, wat ze aanhadden, wat de kleur van hun kleren is, etc. En dat twintig keer, want tot zoveel foto’s is een leven te reduceren.
Wat we vooral te weten komen is de geschiedenis van Rosamund, haar jeugd in de oorlog, haar liefde voor vrouwen en het verlangen naar een kind. Dat kind krijgen zij en haar vriendin letterlijk in de schoot geworpen. De vrouw met wie Rosamund in de oorlog ondergedoken zat, laat haar dochter achter en gaat voor een hele lange tijd de hort op met een nieuwe geliefde. Dat kind, naar later blijkt de moeder van Imogen, zorgt voor het grootste geluk in het leven van Rosamund. Dat geluk valt natuurlijk in duigen en de rest van het leven van Rosamund is voornamelijk een zoektocht om die gelukkige periode te herstellen. De periode waarin de regen nog niet gevallen is.
Coe vertelt veel over de levens van vrouwen in de oorlog en de decennia erna en dat levert een aardig tijdsbeeld op van vrouwen die nog hun weg moesten veroveren in de wereld. De constructie zit een soepele vertelling echter in de weg.

JONATHAN COE: De regen voor hij valt. Vertaald door Cecilia Tabak. Querido, Amsterdam, 221 blz. € 18,95
Eerder verschenen in de Leeuwarder Courant, 9 november 2007