hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 2 augustus 2008

Martin Ros: de hoogtepunten van 2 augustus


'Ik ben helemaal niet uitgeslapen, ik ben in die vier boeken verzonken,' zegt Martin Ros op radio Selexyz. Dat zijn vier boeken over de oorlog die Ros weer op letterlijk onnavolgbare manier bespreekt en daarna is hij hevig ontroerd bij een klein boekje van Youp van 't Hek.

Hannah Arendt - Joodse essays
Hannah Arendt - Eichmann in Jeruzalem, de banaliteit van het kwaad
John J. Mearsheimer en Stephen M. Walt - The Israel Lobby
David Cesarani - Eichman de definitieve biografie
- Waar komt de steun van Amerika vandaan voor Israel, coûte que coûte, en dan vooral van joodse zijde? De joden in Amerika, die niet tot de armsten behoren, die spelen daar een grote rol in.
- Wat kan mij dat schelen wat die Eichmann dacht? Dat is een stuk schorem dat aan de hoogste galg moest. Natuurlijk. Hij heeft toch die zes miljoen mensen vervoerd? Een hulpeloze boef, dat waren die Duitsers.
- Atlas [de uitgeverij, cp] is een geweldig bewonderaar, kennelijk, van haar. En dan zouden ze eens een boekje moeten uitgeven, nu nog, in 3, in 19, wat is het nu?, 2008. Die kwestie was van 63. Als je nu de boekhandel vraagt, die hebben er nog nooit van gehoord, noch van Hannah Arendt, noch van Eichmann.
- Vergeet die man, vergeet die vrouw [Ros bedoelt Arendt, cp] zes miljoen joden waar zij toevallig niet bij hoorde?
- Het besluit van dit verhaal is niet zo vrolijk. We zitten met Israel. Ik niet hoor. Ik vind dat Israel moet blijven. Dat die stumpers ook recht hebben om te leven en niet kopje onder hoeven in de Middelandse Zee voor die vuile, smerige islamieten. Laat ze zelf onderduiken. Ze komen hier niet om om... ze komen hier toch ook om te bestaan? Mogen de joden dan ook bestaan?


Youp van 't Hek - Droomzomers
- Ik ben één jaar in Egmond aan Zee geweest. Op de fiets ernaartoe met de buurjongen. Diens ouders hadden er een huisje gehuurd en ik heb daar in die ene zomer zo'n beetje, want het is altijd mooi weer daar - het regent er wel eens, maar dat merkt niemand - altijd mooi weer en dat heb ik meegenomen.

Geen opmerkingen: