hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 3 januari 2009

Martin Ros: de hoogtepunten van 3 januari


Vorige week plaatsten we de mooiste uitspraken van Ros van het afgelopen jaar. Deze week bespreekt Ros zijn eigen hoogtepunten van 2008 op radio Selexyz. De top drie van Ros derhalve.

Maar eerst: Ros is jarig geweest.
- Het is een heel gelukkige dag voor mij, want ik ben op 2 januari jarig. En dan komen al die uitgeslapen figuren, met een gezin van vier vijf kinderen op bezoek bij mijn moeder, weet je wel, ooooh ellende. Ik heb aan december alleen maar ellendige herinneringen. Gillende kinderen voor wie het nooit genoeg was, weet je wel, altijd meer, meer hebben. Kinderen zijn niet zo leuk. Soms zijn ze leuk, in een klein wagentje, als je ze voort mag duwen door de stilte.


Karl Barth - De brief aan de Romeinen
- De grootste, ja na het evangelie, komt Karl Barth. Zo kun je het wel zeggen.
- Selexyzpresentator: Hoe werd dit boek ontvangen, weet u dat? Destijds? Heel moeilijk! Verworpen natuurlijk. Da's een gek uit Zwitserland. Selexyzpresentator: Fulmineert hij tegen de kerk als organisatie? Natuurlijk, want die hebben toch achter die wereldoorlog gestaan. Die soldaten gingen juichend naar het front. De vrouwen gaven ze bloemen en d'r zijn er viereneenhalf miljoen gesneuveld. De Slag bij Verdun, tachtigduizend per dag! En de generaal die vraten lekker hun borden vol, die gingen eh lieten zich niet fussileren.
- Ik zal nooit bekeerd worden, want ja, er staan bij mij altijd mensen voor de deur die zeggen: Jezus bestaat niet, God bestaat niet. Kuitert en zo. Dominees [kuch] die beweren dat God dat God de zoon niet bestaat. Ja, dan ben je uitgepraat. Barth klampt zich vast aan Jezus Selexyzpresentator: Wat zijn dat voor dominees dan, die zeggen dat de zoon van God niet bestaat? Ach, meneer, laten we maar ophouden. D'r is nou toch een dominee die predikt dat God niet bestaat. Dat weet je, die heeft een kerk, vrijzinnig protestants. Dat God niet bestaat. Gisteravond zag ik een dominee, want ze zenden dat nog uit ook van de EO hè, een dominee die had het met kerst alleen maar over neuken. Dat is het heerlijkste, het Hooglied, weet je wel? Gaat toch over het neuken? Maar dat wordt heel weinig over geciteerd. Selexyzpresentator: Gaat over de liefde, ja Jaah, maar dat houden ze weg, daar houden ze de hand op.


F.M. Dostojevski - Duivels
- In die ongelooflijke vertaling van Hans Boland. Die citeert, in Sint Petersburg heet het nu, vroeger Leningrad, citeert ie Russisch. Hij heeft twaalf of dertien leerlingen Selexyzpresentator: doceert, ja.
- Dit is geen waanzin, want als je het leest... Ga maar eens in een kroeg zitten in Amsterdam om een uur of twee drie, waar de mensen allemaal stomdronken worden. Dan hoor je die gesprekken. Die mensen spreken ook zo. De mensen drukken zich heel infantiel uit. Nou, dat is zo. Dat laat hij horen in dit boek.


Anna Enquist - Contrapunt
- Ik heb het nu net gekocht, want ik heb mijn exemplaar al weggegeven aan een huilende juffrouw, maar die hèhè, Anna Enquist staat op 1, de eerste plaats. [...] Van alle romans, want de romans waren niet sterk dit jaar, vond ik, is dit het grootste.
- Een troostend boek. En dit boek is de troost bij Anna Enquist zelf, die ook helemaal grijs is geworden, dat zie je achter, want ze is wel mooi geweest vroeger, maar de grijsheid heeft haar schoonheid overwoekerd.
- Muziek van Bach mag tijdens de kerstdagen de hele dag door worden gespeeld, dan hoef ik al dat gewauwel van die liedjes niet te horen.

Geen opmerkingen: