hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 7 februari 2009

Martin Ros: de hoogtepunten van 7 februari


Geen wereldliteratuur, maar Nederlandse schrijvers, besproken door Martin Ros op radio Selexyz.

Vonne van der Meer - Zondagavond
- Ik denk ook dat haar huwelijk met die man Van der Meer [Ros bedoelt Willem Jan Otten, cp] ook een geweldige rol speelt, die is ook katholiek geworden. Hij is ook scherp en fel katholiek. En dat speelt door in dat gegeven.
- En dat wordt door Yvonne, Vonne van der Meer, die ik ook, die niet beeldschoon is, maar die voor mij beeldschoon is. Een geweldige vrouw met een hart en eh. Kijk het is geen wereldliteratuur; dit is Vonne van der Meer, Zondagavond, ik zou echt willen zeggen, dit is het beste wat Nederland momenteel kan opbrengen.
- Het is ook een beetje een katholiek boek. Ik kan 't niet helpen. Ik neem haar dat katholicisme niet kwalijk, want Vonne van der Meer gelooft er in.


Bernlef - De rode droom
- Hij is in hetzelfde jaar geboren als ik. Ik voelde me altijd een beetje verwant aan hem. Toen zwierf hij ook door Scandinavië, zo kwam die aan de naam J. Bernlef. Want Bernlef is de naam van een held uit de Griekse, uit eh de Scandinavische sagenwereld.
- Misschien is het wel beter dat je drie vrouwen hebt. Dat is toch zo? Je bent. Je bent toch na drie jaar ben je die vrouw toch zat? Die komt steeds met datzelfde ding tevoorschijn. En je verlangt wel eens naar wat anders. Het zijn voor de hand liggende prikbegeerten [?] van de gewone mens.
- Selexyzpresentator: Van Bernlef, die schrijft al bijna vijftig jaar hè? Vijftig. Het gaat maar door. Elk jaar. Gaat ie trektie een apart pak, daarmee gaat ie naar de uitgever, dat is zijn uitgeverijpak en dan heeft ie weer nieuw manuscript. Het is een wonderlijke man. En ook als je hem meemaakt, hè. Hij heeft ook een gezin, het is een leuke, ja maar hij heeft ook, het is ook een gebroken man, want hoe kom je anders op dat boek Hersenschimmen?
- Ik vind Bernlef toch eigenlijk een behoor..., een schrijver van de tweede rang. Het is geen wereldschrijver, maar het is een groot schrijver.


Rosemarijn Hoefte, Peter Meel, Hans Renders (red.) - Tropenlevens
- Het komt eigenlijk van twee mensen. Het is Hans Renders, die dat instituut voor de biografie in Groningen dirigeert en zelf ook een paar prachtige boeken heeft gemaakt. Vind ik een groot man, die ook een heel leuk gezin heeft, ja dat komt er dan nog bij. En samen met, en die heeft dat boek uitgegeven, met mensen in eh van Boom, het zit een beetje tegen Groningen aan dus. [Uitgeverij Boom is gevestigd in Amsterdam,cp]
- Eén stuk dat vind ik ook geweldig, dat is Michiel van Kempen, die geweldige stukken heeft geschreven over de Surinaamse literatuur, die ook een Surinaamse als vrouw heeft enzovoort dat helpt je ook nog een beetje. En die heeft over, ken je die nog, dat was de homo universalis uit Suriname, daar is ie ook minister geweest, maar hij werkte mee aan literaire tijdschriften. Hij schreef stukken over vieze mensen in de Surinaamse literatuur. Hij was een, hij kon alles. Ik bedoel dus Albert Helman. Een heel klein, een mannetje van 1 meter 55, die een tijd lang in Hilversum woonde, waar ik hem wel eens bezocht. Het was ook een man die tot het laatst toe een groot liefhebber is geweest van het vrouwelijk schoon.
- Die Surinaamse vrouwen die hier in Nederland komen, die ik goed heb leren kennen in het ziekenhuis, ik was altijd blij dat ik naar het ziekenhuis ging, niet vanwege die ergelijke ziektes, maar ik was blij dan kwam er altijd een Surinaamse en die ging mijn rug wassen en die stopte me toe. En eh de lie nou ik moet je echt zeggen het zijn de liefste vrouwen ter wereld, wist je dat? Ze zien er ook prachtig uit, vooral die Creoolse, maar ook de Hindoestaanse.

3 opmerkingen:

Nick ter Wal zei

Misschien bedoelde Ros bij uitgeverij Boom 'tegen Groningen aan', het mooie drukkersstadje Meppel, waar Boom ook nog is gevestigd? Mijn zusje paste weleens op bij de familie Boom.

coen zei

Dat denk ik ook, maar dan nog getuigt het van een erbarmelijke topografische kennis.

Jan Paul zei

Ik vond deze bespreking door Martijn Ros steeng... matig. Hij is vandaag zeker niet op z'n best, maar hij bespreekt de boeken dit keer wel fenomenaal.