hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 26 november 2007

Tros dumpt Martin Ros

Afgelopen weken dacht ik op zaterdagochtend altijd: wanneer komt het tot een ruzie tussen Mieke van der Weij en Martin Ros? Ze kon nauwelijks meer verhullen dat de opmerkingen van Ros haar de keel uithingen. Martin Ros tetterde dan hardop door, negeerde haar opmerking of koos voor de aanval, maar het werd steeds duidelijker dat hij alleen maar boeken over de oorlog las, de Nederlandse literatuur links liet liggen en alleen nog enthousiast kon praten over heruitgaves van werken die hij in een ver verleden had gelezen.
Vandaag werd bekend gemaakt dat de Tros aan het eind van het jaar stopt met Martin Ros.

Het introotje om tien uur begon al zo prikkelig:
Peter de Bie: Wat zit je voor krantje te lezen, Martin?
Martin Ros: Jaha, maar ik ben vandaag onder de indruk van jullie nieuwe aanwezige. Correspondente uit Duitsland die ik ook op tv gezien en bewonderd heb trouwens.
Annette Birschel (erdoorheen pratend): Na werkelijk (?)
Peter de Bie (erdoorheen pratend): Annette Birschel
Martin Ros: U zit net in een affaire, hè? Wat doet u daarmee in Duitsland? Een grootse affaire. Voor het eerst heeft een koningin, dat is nog nooit gebeurd in de West-Europese geschiedenis, heeft een koningin, ik heb het hier liggen - een groot artikel in de NRC, heeft gereageerd op een boek dat met haar toestemming de archieven zijn geopend, dat gebeurt maar heel zelden, van de Oranjes
Mieke van der Weij (uitleggerig erdoorheen): Het is een boek van Daniëlle Hooghiemstra en Dorien Hermans Voor de troon wordt men niet ongestraft geboren
Martin Ros: Beetje beetje, geen echte historici, beetje schreeuwerige figuren.
Mieke van der Weij (verontwaardigd): Nou zeg, nee dat vind ik nou echt...
Martin Ros (kwaad): Dat mag ik toch vinden?
Mieke van der Weij (toegeeflijk): Ja, maar ik mag jou zo af en toe wel corrigeren.
Martin Ros: Ze schreeuwen over iedereen heen en dat vind ik niet zo netjes.


Eerste boek dat Ros aanhaalt gaat over Leni Riefenstahl: volgt een verward betoog (voor de zoveelste keer) over goede en slechte Duitsers: 'Die twee kanten. Je kunt nooit zeggen: een Duitser is goed. Altijd wat jij zegt: altijd komt het machinegeweer dat hij misschien ooit gedragen heeft tevoorschijn. Dat heb ik niet.' etc.

Bruggetje makend naar een nieuw onderwerp: 'anders denken ze: hij is alleen maar politiek, dat is niet zo. Maar ja, die boeken, Mieke, die komen op mijn bureau terecht.'
Mieke van der Weij: Ja, jij kiest hè.
Martin Ros: Nee, het is niet kiezen, het is het is de Bezige Bij en Meulenhoff die komen allebei met een boek over Leni Riefenstahl, dan kan ik toch...
Mieke van der Weij (erdoorheen pratend): dat is opvallend.
Martin Ros: Dat kan ik toch niet helpen? En dan zeg ik: waarom? en dan probeer ik dat te achterhalen.
Volgt een bespreking van het nieuwe boek van René Appel waarbij niet helemaal duidelijk wordt waar het over gaat: 'een grrrooot schrijver'

Bruggetje naar volgende onderwerp:
'Morgen, is het morgen zaterdag of zondag?
Peter de Bie: Zondag.
Martin Ros: Zondag! Zondag dan ga ik heen, daworwaargela [ik vermoed: dan wordt te water gelaten], moet je eens kijken, Mieke, jij bent toch een historica? Ja, gedeeltelijk wel, dacht ik? Nou ja?
Mieke van der Weij: Nou, ik heb eigenlijk Nederlands gedaan, historische letterkunde.
Martin Ros: Dat is heel bijzonder, want hier ligt [...] een terrein open voor de roman en dat wordt bewezen door dit boek, het is een héél dik boek, van Guus Pikkemaat, jarenlang hoofdredacteur van een krant.
Peter de Bie: De Gooi en Eemlander.
Martin Ros: Ja, Gooi en Eemlander! Ik wist niet dat...hij heeft een dochter die ook alles voor hem doet en die dit boek...
Mieke van der Weij: Die werkt bij ons.
Martin Ros: Pardon? Werkt ze bij jullie? Nah, dat is prachtig. Die doet alles voor die man. Achterin dit boek staat ook een opsomming van boeken die hij heeft geraadpleegd. Dat is om koud van te worden. Waar gaat het om?

En dan volgt eindelijk het onderwerp van het boek.

Martin Ros vergeet namen, plaatsen en vergeet zo af en toe de inhoud van de boeken die hij moet bespreken. Martin Ros is op. Feestelijk uitluiden en op zoek naar een opvolger.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Kan-ie zelf reclamespotjes gaan inspreken, en dat niet langer laten doen door iemand die goed stemmetjes kan imiteren...

coen zei

volgens mij doet hij dat zelf.

Jan Paul zei

Ja, die doet hij zelf. Maar ik zal hem wel missen. Het leverde vaak hilarische radio op.

Anoniem zei

Als ze maar niet invalkracht Arie Storm gaan contracteren.

Anoniem zei

Coen, niet om het een of ander, maar ik vind dat jij een hele goeie radiostem hebt.

glas

coen zei

Ze hebben nog niet gebeld.

Anoniem zei

prachtig verslag coen!
duidelijk zal zijn: ik zie mezelf natuurlijk als ideale opvolger.
als de plicht voor het vaderland roept (de literatuur) kom ik wel terug naar nederland!

Toffe Gast zei

als ze slim zijn bellen ze mij. ik heb namelijk een prachtig radiohoofd.

coen zei

Vervangers genoeg!

Anoniem zei

nou coen, ik ken toch niet zoveel mensen met een bibliotheek aan gelezen boeken en die hun enthousiasme al kenbaar hebben gemaakt daar ook een originele mening over te hebben.
Mezelf dus. Maarten Dessing wellicht. En verder saaihoofden die al in kranten schrijven of bij de vpro je over boeken vervelen.

coen zei

ik ben ook zo'n saaihoofd die voor de krant schrijft, anoniempje. Ik vind Aukje Holtrop bij de VPRO juist erg aardig, in ieder geval eigenzinnig. En hoe heet die Rotterdamse boekhandelaarster ook alweer Maria ter Heiden (?): die heeft in het verleden Ros wel vervangen, en goed.