hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 19 februari 2009

Mijn eigen bilbliotheek en Selexyz

1 Kreeg een paar weken terug een dure brochure van de bibliotheek om een eigen profiel te maken op mijneigenbibliotheek.nl. Dat heb ik gedaan. Wat kun je nu allemaal doen op dat mijneigenbibliotheek.nl? Je kunt een boek dat je geleend hebt verlengen. Dat kon echter ook al op de gewone site van de bieb. Je kunt een toolbar installeren waarin je rechtstreeks kunt verlengen en zoeken en de catalogus. Ja, jippie, daar heb ik mijn hele leven al op gewacht. Je kunt je ook aanmelden voor de digitale nieuwsbrief over de nieuwe aanwinsten. Daar heb ik nog maar even mee gewacht omdat ik op mijn profiel ook interessegebieden kan aankruisen. Het zijn wel grote interessegebieden. 'Fictie' heet één gebied. Ik heb ook nog 'Kunst en cultuur' en 'Jeugd' aangekruist. Ik heb net even gekeken welke aanwinsten er zijn: 407 voor fictie, 49 voor kunst en cultuur en 334 voor jeugd. Fictie dan maar aanklikken.

Blijkbaar wil men dat ik meer dan vijftig 'bladzijden' ga doorbladeren en bij elk boek ga aangeven of ik die wel of niet wil selecteren. Als je lid van de bibliotheek bent, heb je waarschijnlijk niets beters te doen.
Ik heb wel wat beters te doen: ik maak een Basisboek Literatuur en daarvoor had ik een recensie nodig. Als ik een profiel heb bij mijneigenbibliotheek.nl dan kan ik vast wel bij de Literom dacht ik. Nee, dus. Nu moest ik (voor de precieze datering van één recensie) toch naar het centrum fietsen, daar op een computer in de Literom kijken en dan weer terug. Zo schiet het natuurlijk niet op met die digitalisering. Terwijl Google driftig aan het inscannen van boeken is geslagen, schermt mijneigenbibliotheek.nl nog steeds belangrijke bronnen af. Zelfs voor leden.

2 Soms wil je wel een nieuwsbrief ontvangen. Ik had mij aangemeld voor de nieuwsbrief van Selexyz Scholtens. Op 31 oktober van vorig jaar. Toen ik enkele maandenlang niets hoorde ben ik nog eens gaan vragen of het wel goed was gekomen met mijn aanmelding. Iemke Tijsma haalde toen mijn formuliertje uit een bakje. De aanmelding was er dus nog, alleen had niemand tijd of zin om die in te voeren. Er lagen een paar vergeefse aanmeldingen in het bakje te verstoffen. Maar nu, enkele weken later is het toch echt gelukt, want vandaag kreeg ik een mailtje met dit heugelijke nieuws:
Geachte heer Peppelenbos,

U heeft zich onlangs in één van onze winkels aangemeld voor de e-mailnieuwsbrief van selexyz. Bedankt hiervoor. Voortaan krijgt u onze algemene nieuwsbrief toegestuurd.

Bent u geïnteresseerd in een specifiek genre? Meldt u zich dan aan voor onze themanieuwsbrieven.

Om de e-mailings af te kunnen stemmen op uw wensen en voorkeuren, willen we u vragen uw gegevens aan te vullen en uw interesses aan te geven.

4 opmerkingen:

Salty Letters zei

bedankt voor de tip!

Anoniem zei

Een bilbliotheek, weer eens iets nieuws!
Ik lees Literatuurlog met veel plezier, daar niet van.

Anoniem zei

Beste Coen,

Ik lees net je teleurstellende ervaring met het maken van je eigen profiel op onze website. Omdat ik er als projectleider bij betrokken ben, wil ik er graag even op reageren.
Je bent helaas die niet de enige die niet verder is gekomen dan het kiezen van hoofdrubrieken. Dit menu gaan we zo snel mogelijk verbeteren. Als je de helptekst had geraadpleegd (kan misschien ook nadrukkelijker in beeld gebracht worden?) had je de subrubrieken waarschijnlijk wel ontdekt. De subrubrieken zijn bedoeld om te voorkomen dat je 50 bladzijden moet doorbladeren, want dat willen we juist niet! We zoeken een balans tussen niet te veel en niet weinig titels per categorie. Ik hoop dat je je profiel alsnog wilt 'verfijnen'...(klik op het kruisje achter de term, komt in beeld als je er met de muis op staat)
Je wens om thuis Literom te kunnen raadplegen begrijp ik heel goed. We knokken al jaren om toestemming hiervoor van de rechthebbende (uitgevers dus). Technisch gezien is het mogelijk om onze leden toegang te verschaffen tot de digitale bronnen. We hopen zelfs binnenkort de eerste bronnen hiervoor beschikbaar te kunnen stellen. Helaas zit Literom daar nog niet bij. Voorlopig zien we je hiervoor graag in de bibliotheek!
Met vriendelijke groet,
Lieke de Veer

coen zei

Dag Lieke,
Dank voor je uitleg. Had dat inderdaad niet gezien. Waarschijnlijk is het handiger als dat menu meteen uitklapt als je erop staat met de muis.
Ik wens jullie ook veel succes toe met het knokken om de literom.