hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 1 maart 2009

De Magie van het Boek (5)

Vanmiddag vond de Magie van het Boek plaats in de openbare bibliotheek van Groningen. Het was lekker druk en gelukkig heb ik ook aardig verkocht. Vooral de afgeprijsde poëtische wandelingen waren in trek (en vooral Poëtisch Academisch Groningen).
Meesterdichter Jan Glas trad driemaal op en zat voor de rest van de tijd gezellig in de kleine Uil-kraam. We zagen Tjibbe Veldkamp nog langsstuiven. Frank den Hollander, Jo Willems, Emiel Matulewicz en Arjen Boswijk kwamen nog buurten. Van de geniale dichter Tjitse Hofman kregen we een aai over de bol. Er kwam een man langs die nog in de schoolkrantredactie had gezeten van Tonnus Oosterhoff en ook Gerrit Krol kende en vooral het boek De petticoat van Joy Scheepmaker. Ik zei: De rokken van Joy Scheepmaker. Hij zei: de petticoat, zeker weten; ik zei de rokken, wedden. En toen zocht de weeklezer het boek uit de bibliotheek om mijn gelijk te halen.

De grote baas van Biblion, Rob Pronk, kwam nog langs en zag zijn jongste bediende Rense Sinkgraven druk aan het redderen. En in de tussentijd leende ik nog een boek over de geschiedenis van bibliotheken, want dat moet ik weer gebruiken voor het Basisboek Literatuur, waar ik nu weer mee aan de slag ga.

De meest opvallende verschijning was Roos Custers, die een elegante hoed op had, die zij gekscherend haar crisishoed noemde. Heel jaren dertig. Ook haar hakken waren hoger dan anders en het sigarettenpijpje langer dan voorheen.
Natuurlijk waren er ook gewone bibliotheekbezoekers, die er even uitgingen om een glas thee te drinken en de Trouw te lezen. Die vonden het wat drukkig in het leescafé Belcampo. Ze zorgden wel goed voor elkaar.

1 opmerking:

Anoniem zei

De man die Gerrit Krol zo goed kende haalde diens rokken door de war met de petticoat van Jan Wolkers.