hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 22 maart 2009

Peter Middendorp en de mongolen

'Er zijn zoals gezegd grotere vrijheden, maar ik zal niet klagen, ik zal het er mee moeten doen: ik eis voor mezelf het recht op om af en toe een grapje te maken.'

Peter Middendorp heeft een grapje gemaakt in zijn column in De Pers: 'Niet dat ik iets tegen mongolen heb, of eigenlijk wel trouwens, waarom ook voorzichtig zijn, ze lezen toch niet mee.' Had hij niet moeten doen. Het echtpaar Van Merwede diende een klacht in bij de Raad van de Journalistiek. Mevrouw Van Merwede had er namelijk een slechte dag door gehad. Lees op de website (even naar beneden scrollen) van Peter Middendorp het uiterst komische verweerschrift dat de columnist heeft voorgelezen bij de Raad van Journalistiek. Een voorproefje:
'Ik sta het hier dus voor de grap op te nemen, voor de grap ook eigenlijk wel een beetje, voor de grap neem ik het op voor de grap.
(...)
Met grapjes is het zo: sommige mensen vinden ze leuk, anderen weer veel minder, het grapje laat hen koud, zij hoeven er niet om te lachen. Maar er is ook een derde groep, en daartoe moet ik klagers rekenen, die het grapje bewust of onbewust verkeerd begrijpen om op zichzelf te kunnen betrekken en zich zo beledigd mogelijk te gaan voelen. Ik denk niet dat u schrikt van de mededeling dat dit niet mijn favoriete groep is.'

Geen opmerkingen: