hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 2 mei 2009

Martin Ros: de hoogtepunten van 2 mei


Tcoh niet weer de oorlog en Putten? Jawel en nog wat andere hoogtepunten op radio Selexyz.

Dieter Müller - En God zal alle tranen drogen (uitgegeven door Aspekt, de uitgeverij waarbij Ros betrokken is, de uitgeverij ook die onlangs een Ros lovend besproken boekje over Martin Ros uitgaf)
Margreet van Westing - De kinderen van Putten (Al eerder besproken op 18 oktober)
- 't Is niet te geloven wat die mensen geleden hebben, jongen. Dan bid je echt dat God bestaat en dat die de vijanden, ons de vijanden van deze mensen alsnog straft. 't Is godgeklaagd!
- Hij is ook heel kil en koel over die SS'ers; hij noemt ze ook moffen.
- De jongeren weten hier geen donder meer van. Laten ze dit eens lezen.
- Ik hou nu van de Duitsers, want het zijn keurige mensen, nee echt waar, Duitsers zijn keurig. Nazi's kom je niet meer tegen. We moeten het vergeten. Ze herdenken het ook.


Martin Bril - De tomeloze Evelien
- Er zijn jaren dat die man zes boeken publiceerde, hè. Eén schijtstuk en dat werd weer een boek. Die man deed niks anders. Hij had een vrouw en twee of drie dochters. Daar heeft ie ook over geschreven. Hij had een huis in Frankrijk: daar schrijft ie ook over. Hij schrijft dierenverhalen: hij verandert in een rat.
- Evelien, ja, 't is misschien een beetje een vervorming van zijn eigen vrouw, al gaat ze nogal eens vreemd. Ik hoop dat zijn eigen vrouw dat niet doet, want dat heb je toch liever niet, geloof ik hè.
- Want die mensen in Amsterdam lullen maar wat aan. Ze zitten in Amsterdam-Zuid hè? Nou ja. Ze zeggen: 't is de gezelligste stad. Ik denk het niet. Ik denk dat je d'r nooit moet wonen, maar misschien vind jij het wel leuk. Oh, jij gaat je bent er net gaan wonen. Selexyzpresentator: Ik woon er al een poos ja. Er wonen ook veel hippe Surinaamsen, nou ja die mag ik ook graag voorbij zien komen, maar verder is het toch een ver verwijderd boek. Het is een Amsterdams gezelligheidsboek en dat typeert ook de man - ik wil hier nogmaals zeggen dat ik die man ook heel hoog heb zitten, een goeie schrijver, en mensen die je verlokt om de Volkskrant te gaan lezen, want hij stond op de voorpagina. 't Is niet niks. Maar eigenlijk schreef ie continu hetzelfde. Continu hetzelfde. En gezellig. Het is wel droevig, Amsterdam, jezus dan moet ik er de hele dag op uit met die auto, nou ja, dan ga ik maar naar... naar Putten!
- Ik denk wat moet die man met Napoleon? Hè, want het is een beetje ook een gezellig oud wijf.


Peter Sloterdijk - Het heilig vuur
- Selexyzpresentator: Hoe pakt hij het in het boek aan? Is het geschiedschrijving of is het een visie op wat ons te wachten staat? Nee, het is Sloterdijk. Selexyzpresentator: Ja. Ik zeg het je maar eerlijk. Waarschijnlijk kun jij geen drie bladzijden van hem lezen, maar ja doe je best, misschien lukt het je over een paar jaar. Hij is volkomen ondoorgrondelijk.
- Ik wil daarmee niet zeggen dat ik de enige Nederlander ben die hem begrijpt. Ik begrijp ook de helft niet, maar 't is toch meeslepend.
- Daarmee is alles wat we leren, dat die rabbiate islamieten ter dood varen om hun tegenstanders uit te roeien, is iets wat ze toch uit hun eigen leer halen. Daarmee zeg ik niks lelijks van ze. Ik woon tussen de Turken, in Hilversum althans, weet je wel en die Turken zijn me lief boven alles: schoon, netjes, werkzaam, echt waar hoor. Maar ze vormen ook de kern van de harde misdaad in Amsterdam, dat is het ergste. Veel erger dan de Surinamers zijn onschuldig. Die halen ook kattekwaad uit, maar die zijn altijd een beetje onschuldig. En Turken zijn echt; dat is de duvel zelf. Die beheersen alle toegangen tot de geheime krach... wist je dat? Daar zit de politie, de politie zit daar heel erg mee in. Dus het heeft twee kanten. Selexyzpresentator: Maar dit staat niet in het boek van Peter Sloterdijk, natuurlijk.

4 opmerkingen:

blaski zei

Het valt me vandaag opeens op dat Ros speciale technieken heeft ontwikkeld om aan het woord te blijven:

1. Hij haalt op de gekste momenten adem, maar eigenlijk nooit tussen twee zinnen. Als je 'm wilt onderbreken, doe je dat dus altijd midden in een zin en dat voelt waarschijnlijk onbeleefd. Waardoor mensen dat niet snel doen.

2. Hij praat consequent gewoon verder zodra iemand wat wil gaan zeggen, dat ontmoedigt de ander.

3. Hij maakt een betoog bijna nooit af, maar vertelt verhaal in verhaal in verhaal. Ook daardoor wordt onderbreken lastig, want de meeste mensen hebben toch wel de beleefdheid om iemand z'n punt te laten maken. Ros maakt echter zelden tot nooit een punt, waardoor hij maar oeverloos door blijft brallen.

Herkenbare duiding?

coen zei

@ blaski: het is ook vrij lastig om er weer leesbare zinnen van te maken. Vaak praat hij door met bijzin na bijzin. De hoofdzin vergeet hij dan, maar een of twee woorden uit die hoofdzin herhaalt hij dan zodat het net lijkt of hij een prachtige volzin tot een goed einde heeft gebracht.

Mark zei

Coen, misschien moet je uitgeverij Aspekt voorstellen om een boekje te maken van al je uitgeschreven Ros-citaten.
Ik stel voor, als titel: "De uitgeschreven Ros". Of moet dat "Het uitgeschreven Ros" zijn?
In elk geval met een nawoord door een linguïst.

coen zei

@ Mark: misschien is 'De uitgesproken Ros' beter.