hij hem

hij hem
Nu in de winkel

woensdag 24 juni 2009

In de tussentijd 37

- Een maand na de vorige 'In de tussentijd' op controle in het ziekenhuis. 'De magische grens van twee jaar,' zegt dokter Wiarda. Nu is het officieel: ik zit in een andere statistische categorie. Alsof het een verdienste is.

- Bij de balie maak ik een afspraak voor over een jaar; donderdag 24 juni 2010 wordt er weer een longfoto gemaakt. Bij de balie naast me moet een man verschrikkelijk hoesten.
'Nou, nog één winter,' zegt de baliemevrouw.

- Toch nog een keer bloedprikken. Van de grote wachtkamer ga je naar de kleine wachtkamer. Een vrouw rollatort zich erheen. Als ze zit moet ze hartverscheurend hoesten, de hele keelholte hoor je klapperen.
'Het is buiten zeker warm weer,' zegt ze.
'Het is lekker warm,' zeg ik.
'Ik merk het meteen aan mijn astma.' Astma met een Groningse tongval is wat erger dan gewone Nederlandse astma: astttmááááá. 'De hele nacht lig ik aan de inhaler.' Ze vindt het wel fijn om astma te hebben. Eindelijk een gespreksonderwerp.
Het jonge meisje tegenover me gooit het over een andere boeg: 'Wat vreemd dat al die schilderijen zo rood van kleur zijn.' En ja, nu ze dat zo zegt, de twee schilderijen in de wachtkamer zijn allebei nogal rodig.
'Zeker thematisch,' zeg ik.
Als ik even later mijn bloed laat prikken, zit de rollatormevrouw schuin aan de overkant. 'Ik heb astma,' hoor ik haar zeggen. 'De hele nacht aan de inhaler gelegen. Ik dacht vanmorgen: ik doe wel een trui aan, maar nu is het warm. Dat merk je meteen met astma.'

Als het goed is (altijd een slag om de arm houden) over een jaar meer.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Als je dat zo hoort. Look at the bright site, zou ik zeggen.
Giny

Anoniem zei

Hé Coen,
Mooi dat het goed met je gaat! Ik moest bij het lezen van dit blogje (http://kniesoor.web-log.nl/kniesoor/2009/06/tevreden-roke-1.html?cid=25112701) aan jou denken. Kende jij dat schilderij?

coen zei

@ johan: ja, staat voorop het nieuwe boek van David Sedaris.

Anoniem zei

hmm, weer wat geleerd

Majanne zei

Nou, tot volgend jaar dan maar weer:)
Majanne