hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 5 oktober 2009

Merkwaardige longlist voor Het beste Groninger boek

Vorige week werd de longlist voor Het beste Groninger boek bekend. De prijs zal tijdens het festival Het grote gebeuren uitgereikt worden. Joep van Ruiten schreef op zijn blog al over de merkwaardige samenstelling van de lijst.
Want waar zijn Dan maak je maar zin van Barbara Stok, Proefverlof en De vlucht van Joost Heyink, Vakantievriendinnen van Gonneke Huizing en Mediamores van Henk Blanken? Of anders Wat een land! en Voor het vaderland weg van Driek van Wissen, Veldheer en andere liefdesgedichten en Bart FM Droog en Zus van Sanne Parlevliet? Vergeten in te zenden door de uitgevers?


Gisteren waren er drie auteurs op mijn verjaardag die ook niet voorkwamen op de lijst: Dolf Verlinden en Jan Glas die het mooie boek Stel je bent schilder uitbrachten en Doeke Sijens die Wobbe Alkema - Het absolute, het heldere maakte. Heeft Philip Elchers helemaal niets ingestuurd?

Had de Historische uitgeverij ook helemaal niets interessants liggen van een Groningse auteur?

UPDATE: Op Facebook heeft Uitgeverij De Contrabas inmiddels duidelijk gemaakt dat ze daar geen verzoek tot insturen hebben gekregen.

UPDATE 2: En Lange poten van Peter Middendorp? Ook niet ingestuurd?

10 opmerkingen:

Stormblast1953 zei

Coen, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag gisteren.

Woest en Ledig zei

Ik vrees dat de voorbereiding op de prijs te kort is geweest. Als de organisatie eerder ruchtbaarheid had gegeven, en eerder uitgevers had aanschreven, dan waren er ook meer inzendingen geweest.
Aan de andere kant: ik geef het de jury te doen, in zo'n korte tijd zoveel boeken lezen en beoordelen.
'Tiffany Dop' is overigens mijn favoriet.

coen zei

@ Stormblast: Dank Henk.
@ W&L: Het zou aardig zijn als een jeugdboek won, maar ik gun Kopland ook de prijs. (En Igor Wijnker ook)

Anoniem zei

@ Woest en Ledig en Coen

Alle uitgevers zijn via de mail benaderd om boeken in te sturen. Daarnaast hebben er in de Gezinsbode en het Dagblad van het Noorden stukken gestaan met alle informatie over de wedstrijd. De Historische Uitgeverij had inderdaad geen geschikte boeken voor de wedstrijd. Wat Philip Elchers betreft weet ik het niet.

Rense Sinkgraven (namens Het Grote Gebeuren)

Igor zei

Dank je, Coen.

coen zei

@ Rense: dus als Chrétien Breukers zegt dat hij van niets weet, dan klopt dat niet?
Ik heb Philip Elchers inmiddels gevraagd waarom de uitgeverij niets heeft ingestuurd (maar ik zit op school en kan niet bij mijn thuismail). De uitgeverij had in ieder geval geschikte boeken.

Anoniem zei

@Coen
Dat klopt inderdaad niet. Chrétien heeft op 5 september een persbericht toegestuurd gekregen waarin de wedstrijd met de voorwaarden in vermeld staat. Ook Philip Elchers hebben wij een mail gestuurd.

Rense Sinkgraven

coen zei

@ Rense: Nu wordt het interessanter, want waarom sturen bepaalde uitgeverijen niets in? Ik ga verder vragen.

Stormblast1953 zei

Misschien zijn er uitgeverijen, die bang zijn ''te verliezen''?

joost heyink zei

Beste allemaal,
Ik neem nu pas kennis van deze discussie. Eerder las ik wel ergens dat er een prijs was voor het beste Groningse boek. Ik ging er voetstoots vanuit dat het boeken in het Gronings betrof en nam dus aan dat ik er niet voor in aanmerking kwam. Mijn thriller Proefverlof en het jeugdboek De Vlucht, beide kwamen uit in 2008, zijn namelijk geen Groningse boeken. Hooguit kun je zeggen dat ze in Groningen zijn geschreven. Graag had ik meegedongen naar de mooie prijs, maar wist niet dat er expliciet ingezonden moest worden. Ik zit bij twee uitgeverijen (Unieboek en Anthos), en heb niets vernomen over deze aangelegenheid. Het is mogelijk dat beide vergeten zijn in te sturen, maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk, gezien de mogelijke publiciteitswaarde. Zijn ze werkelijk aangeschreven? Zijn alle uitgeverijen in Nederland aangeschreven? Dat zijn er honderden. Of alleen de Noordelijke? Een blik op de longlist doet het laatste vermoeden...
Hoe dan ook, volgend jaar doe ik graag mee met mijn thriller Het Experiment, die in januari bij Anthos uitkwam.
Veel plezier, succes en groeten,
Joost Heyink
www.joostheyink.nl