hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 12 november 2009

De afgunst van Jan van Mersbergen

Jan van Mersbergen is schrijver. Grote kans dat je nog nooit van hem gehoord hebt, maar daar kan verandering in komen. Jan van Mersbergen is genomineerd voor de BGN Nieuwe Literatuurprijs. Grote kans dat je nog nooit van de BGN Nieuwe Literatuurprijs hebt gehoord, maar de doelstelling van de prijs is als volgt: 'De BNG Nieuwe Literatuurprijs is een prijs voor auteurs jonger dan 40 jaar die nog niet zijn doorgebroken.' Van Mersbergen juicht sinds gisteren op Facebook en op zijn eigen site dat hij nog niet doorgebroken is. Fijn hoor.
Als iemand anders genomineerd is of een prijs wint, is Van Mersbergen minder blij. Zo liet hij zich bij herhaling bijzonder negatief uit over Godenslaap van Erwin Mortier nadat deze de Tzum-prijs had gewonnen voor de mooiste zin van 2008. Je kunt de zin niet mooi vinden, je kunt zelfs een andere opvatting over literatuur hebben, maar dat herhaaldelijke gevit is wel wat kleintjes.


Nu Erwin Mortier de AKO-literatuurprijs won was het voor Jan van Merbergen opnieuw tijd om zijn gram te halen. Op zijn blog schreef hij:
Echter, lezers die zich niet zo snel laten imponeren en van een tekst eisen dat een gevoel daadwerkelijk overgebracht wordt, niet via gedachten maar daadwerkelijk op gevoelsniveau, blijven met zulk proza volledig met lege handen staan. Die lezers hebben gisteravond moeten vaststellen dat er complete jury's samen te stellen zijn van vakmensen die overdonderd worden door over elkaar tuimelende barokke metaforen, maar die niet het lef hebben te eisen dat een roman de lezer in de eerste plaats laat voelen wat er in die roman aan de hand is.
Dat is dus het belangrijkste criterium voor Jan van Merbergen: er moet gevoel overgebracht worden. Natuurlijk kon Van Merbergen het niet nalaten om de Tzum-prijswinnende zin nogmaals te analyseren.
In plaats van de mooi verwoordde [sic, cp] gevoelens van deze vrouw te moeten lezen via de gedachten van de schrijver wil ik als lezer zelf voelen wat die vrouw voelt. Schrijvers die dat kunnen verdienen een prijs.
Van Mersbergen wil voelen wat die vrouw voelt. Dan verdien je pas een prijs. Je zou je ook kunnen voorstellen dat er nog meer criteria zijn op grond waarvan je een boek waardeert. Zo'n criterium zou kunnen zijn: stijl, het vakmanschap van het formuleren.
Van de nog niet doorgebroken auteur Van Mersbergen heb ik dit jaar één boek gelezen: Zo begint het. Dat boek is genomineerd. En het moet gezegd worden: Van Mersbergen is consequent; in zijn roman zul je geen enkele mooi geformuleerde zin aantreffen. En misschien zijn er lezers die heel veel voelen bij het lezen van de roman, ik had slechts één gevoel: verveling (lees mijn recensie maar na). Toch zal ik als Van Mersbergen de BGN Nieuwe Literatuurprijs wint de eerste zijn om hem te feliciteren. Dat lijkt me collegiaal. Ik vind het ook een vorm van wellevendheid om een ander zijn prijzen niet te misgunnen.

7 opmerkingen:

Gerb. zei

Nou Coen, met die kop sla je de plank denk ik toch mis, hoor. Waarom altijd meteen maar 'afgunst' en 'jaloezie' erbij halen? Jan van Mersbergen heeft een geheel eigen literatuuropvatting, net zoals jij die ook hebt. Daar is niets mis mee. En hij misgunt Mortier lijkt mij de AKO (en, for that matter, de TZUM-prijs) helemaal niet.

Jan zei

Lezen is moeilijker dan schrijven. 'Zo is het' zou de titel kunnen zijn van mijn stuk over het proza van Mortier. Mijn roman heet 'Zo begint het'.

coen zei

@ Gerb.: ik snap dat je één keer laat blijken dat je een andere smaak hebt, maar als je het een keer of tien doet dan kan ik er niet anders dan afgunst in lezen.
Bovendien kun je uit de conclusie van zijn stukje toch echt halen dat hij wilde dat Mortier de prijs niet won, want we hebben te maken met een jury die zich laat overdonderen in plaats van een jury die een andere literatuuropvatting heeft die je kunt respecteren.
@ Jan: Tja, leek me een leuke intertekstuele grap, maar ik heb vandaag weinig geluk met mijn pogingen tot humor. Zal het veranderen.
@ Helga: Wat dat betreft is Jan ook al lang doorgebroken. Daarnaast zal ik de jury die mij genomineerd heeft niet snel voor halve gladiolen uitmaken.

Bart zei

@Helga: ze kunnen inderdaad beter hun reglement wat betreft 'doorgebroken' afschaffen. Verbeke kan moeilijk op dat punt winnen, net als Trujillo die met haar nominatie voor de AKO heel wat belangstelling (interviews, herdrukken) heeft gekregen. Boog won al eens de VSB-poëzieprijs en Van Mersbergens vorige roman is vertaald in het Duits. Daarnaast won Welagen de Selexyz Debuutprijs en stond hij eens op een longlist voor een grote literaire prijs. Ook kreeg hij vorig jaar het Charlotte Köhler Stipendium. Genoeg aandacht voor deze schrijvers dus. Dan blijft Van Straten over, maar die lijkt me - gezien de literaire kwaliteit van zijn werk - volstrekt kansloos.

Jan zei

Waar staat de reactie van Helga?

coen zei

@ Jan: ik heb de reactie van Helga verwijderd (op haar eigen verzoek). Ze had iets te snel gereageerd.

Jan zei

Zal gaan over dat sommige genomineerden al doorgebroken zijn. Ik heb geen idee wat dat 'doorgebroken zijn' inhoudt.