hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 12 november 2009

Etikettenterreur

Het Dagblad van het Noorden kent verschillende edities. In de stadseditie zit een katern met nieuws uit de stad. Nou ja nieuws: drie pagina's zijn bestemd voor het harde nieuws en daarnaast is er één vrouwenpagina. Die vrouwenpagina bestaat voornamelijk uit gejatte rubrieken uit andere kranten en tijdschriften. Zo hadden ze lange tijd stelletjes die over elkaar spraken. De hoofden van de betreffende personen zag je niet. Rechtstreeks gejat uit het Volkskrant Magazine. De rubriek is verdwenen en tegenwoordig zie je rubrieken die gaan over het ergste kledingstuk dat een vrouw ooit heeft gekocht (met foto) en het leukste kledingstuk (met foto). Meestal denk je dat de foto's verwisseld zijn.
Kortom: een pagina die je met gerust hart kunt overslaan, ware het niet dat één van mijn favoriete oud-studenten in de redactie van juist die pagina zit: Marijke Brouwer. Dus ik laat mijn blik altijd wel vluchtig over de pagina glijden. Zo zag ik gisteren het woord 'etikettenterreur' staan in het artikel 'Mama ik lijk steeds meer op jou' geschreven door Marijke Brouwer en Inki de Jonge. Etikettenterreur?


Dat is dan weer mooi van zo'n vrouwenpagina: de aanlevering van neologismen.

2 opmerkingen:

aargh zei

Hahaha, mooi! Ik moet meteen denken aan die keer dat ik in een nijdige bui het hele huis volplakte met post-its, op plaatsen waar de meest voorkomende zonden tegen de ordelijkheid werden begaan. (bijv. op de spiegel: "vieze watjes mogen in de prullenbak", en dan een dikke pijl in de richting van die bak).

Marjan zei

Het is jammer dat het boekje "door rood en spook gereden" van Onze Taal al verschenen is, het had er zo prachtig nog in gekund.