hij hem

hij hem
Nu in de winkel

woensdag 9 december 2009

Top 10 - 2009 (2) Wouter de Vries

Het tweede lijstje alweer. Wouter de Vries is docent (Gomarus College) en recensent (Chroom.net). De top 10 die hij samenstelde staat in onwillekeurige volgorde.

* W.G. Sebald - Austerlitz
Heb ik herlezen omdat ik het destijds zo onbegrijpelijk subtiel vond. Een van de mooiste romans die ik ooit heb gelezen.


* Willem Jan Otten - Onze lieve vrouw van de schemering
Prachtig geformuleerde essays met eerlijke gedachten over literatuur, film en religie of hoe een personage mens wordt.

* Guus Middag - Ik maak nooit iets mee
Uit de kast gepakt om uit voor te lezen in havo 4. Gedurende het voorlezen een constante gniffel bij zowel luisteraar als voorlezer.


* Désanne van Brederode - Door mijn schuld
Haar romans hebben een onverklaarbare aantrekkingskracht op mij - zowel ethisch als esthetisch.

* Vonne van der Meer - Zondagavond
Daadkrachtig en helder beschreven kwetsbaar en duister verhaal over een verbeelde heldendaad.

* Thomas Roseboom - Zoete mond
Een roman die heimwee oproept naar een wereld die niet meer bestaat - en die ik (helaas?) nooit gekend heb.

* Maarten 't Hart - Verlovingstijd
't Hart op z'n best. Religie, vrouwen, klassieke muziek en natuur incluis. Mooi verhaal, mooie dialogen.

* Herman Koch - Het diner
Een vervreemdende roman waarin geweten en opportunisme tegenover elkaar staan, evenwel naadloos in elkaar overgaan.


* Stefan Hertmans - Het verborgen weefsel
Hertmans. Wie? Hermans? Nee... Hertmans! Waarom kent bijna niemand deze schrijver?! Wonderschone zinnen schrijft hij!


* Daniël Lohues - Zes jaar vrijdagmiddag
Verrassend goede columns van de 'allenige' liedjesschrijver uit Erika. Elke avond ééntje voor het slapengaan.

Eerder verscheen de top 10 van Anton Brand.

Geen opmerkingen: