hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 27 december 2012

Top 10 mooiste boeken 2012 (3) van Cilla Geurtsen

Cilla Geurtsen schrijft voor de Leeuwarder Courant pop, toneel en cabaret, voor Tzum over literatuur. Ze is docenten Nederlands aan het Beyers Naudé gymnasium in Leeuwarden en ze zit in de redactie van Lezen voor de lijst. De titels hieronder zijn directe links naar Bol.com.

1 Ezels - Sanneke van Hassel
Verhalenbundel waarvan de personages in een paar pennenstreken onder je huid kruipen en je dus voor altijd bij blijven. Ik heb meteen weer haar oude bundels uit de kast gepakt.

2 Soldaten huilen niet - Rindert Kromhout
Prachtig jeugdboek over ingewikkelde keuzes, familiebanden en anders durven zijn dan anderen. In één ruk uitgelezen. Zo'n jeugd had ik ook wel willen hebben. Kortom: een magisch boek.

3 Kool! - Anna Enquist
Een bonte verzameling van gedichten, verhalen en essays gecentreerd rondom het thema voetbal. Meteen twee verhalen in mijn lessen gebruikt. Wat mij betreft heeft Enquist in Kool! het beste wat ze geschreven heeft verzameld.

4 En het regende brood - Stefan van Dierendonck
Intrigerende roman over een wereld waar je niet dagelijks over leest: die van de priesteropleidingen. Slim geconstrueerde verhaal met autobiografische elementen.

5 Post voor mevrouw Bromley - Stefan Brijs
Brijs' meesterwerk zal vast en zeker De engelenmaker blijven, maar Post voor mevrouw Bromley, blijft je, mede door de heftige scènes op het slagveld, ook bij.

6 Montyn - Dirk Ayelt Kooiman
Voor het laatst gelezen toen ik 16 was. Veel meer dan toen benam het boek me nu de adem. Als 16-jarige heb ik over veel heen gelezen. Een eye-opener.

7 Bajaar - Martha Heesen
Een paardenboek. Maar wel het beste, meest literaire paardenboek van het afgelopen decennium. Gok ik. Prachtige zinnen en beeldspraak.

8 De Laatste Aedema - Marjolijn van Heemstra
Interessant verhaal over de neergang van de Nederlandse adel. Met voor mij herkenbare Friese elementen.

9 Rode sneeuw in december - Simone van der Vlugt
Een historische roman over Willem van Oranje om je even helemaal in te verliezen. De val van Naarden is meer dan bloedstollend beschreven. Ik kon met dit boek even wegduiken in een boek zoals ik dat als kind ook wel deed.

10 De Hongerspelen - Susan Collins
Vrijwel alle leerlingen (vrouwen) in de onderbouw liepen met dit boek rond, dus ik kon niet achterblijven. Episch verhaal (ook volgens de leerlingen) over heldhaftig meisje dat verscheurd wordt door liefde tussen twee jongens terwijl ze moet knokken om in leven te blijven. De Hongerspelen kon mij meer bekoren dan deel 2 en deel 3 van deze trilogie.

Zie ook de top tien van Anton Brand en Joep van Ruiten.

4 opmerkingen:

Igor zei

De roman God van de dieren van A. Kyle is ook een prachtig paardenboek. (zegt deze lezer die best sympathie heeft voor paarden, maar incidenteel ook paardenrookvlees op zijn boterham doet)

Gert de Jager zei

Een mooie lijst. Wat mij intrigeert is dat geopende eye naar aanleiding van Montyn. Wat bedoelt u precies? Volgens mij lezen we het verslag van delirerend bewustzijn dat aan twintig procent autobiografische belevenis tachtig procent fabulatie toevoegt. En het laat voorkomen alsof het anders zit.

Zoals bijvoorbeeld Boudewijn Büch dat deed.

coen zei

Ik gok dat Cilla bedoelt dat het voor haar een eye-operner was om te merken hoe anders je als 16-jarige leest en hoe als docent/criticus.

Gert de Jager zei

Dan ben ik benieuwd naar dat laatste.