hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 30 december 2012

Top 10 mooiste boeken 2012 (7) - Giny Backers

'Er moeten ook lezers zijn,' zegt Giny Backers altijd als mensen vragen of ze schrijft. Daarnaast deed en doet ze de boekhouding voor boekhandel Nijhof & Lee in Amsterdam (nu webshop bij de afdeling Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam). De titels in de lijst hieronder zijn directe links naar Bol.com.

1 David Vann - Dirt 2012
Stond hij vorig jaar nog bij mij op 2 met Legend of a Suicide en Caribou Island. Nu is hij Top 1. De nederlandse titel voor Dirt is Aarde. Dat dekt de lading niet, maar ik weet ook geen andere.

2 Hilary Mantel - Bring Up the Bodies 2012
Wat kan zij goed de konkelingen tussen mensen bedenken. Misschien moet ik daar iets van leren.

3 Ian McEwan - Sweet Tooth 2012
Het speelt zich af op een spionageafdeling in Londen. Gelukkig waren de rollen erg eenvoudig . Geen contra spionage of zo, want daar raak ik de weg in kwijt.

4 Teju Cole - Open City 2011
Deze schrijver kende ik nog niet.

5 Oek de Jong - Pier en oceaan 2012
Deze opmerking is verschrikkelijk: komt er een vervolg? Graag.

6 Paul Auster - Winter Journal 2012
Wil ook de brieven tussen hem en Coetzee lezen, maar degeen, waarvan ik het boek zal lenen, heeft het nog niet uit. Heb ook een boek van zijn vrouw, Siri Hustved gelezen: What I Loved, 2003. Zij schrijft nogal wijdlopig.

7 Patricia Nell Warren - The Front Runner 1974
Het staat dus op mijn lijstje, maar ik kan er helemaal niet meer opkomen waar het over gaat.

8 Coen Peppelenbos en Doeke Sijens - Eeuwige trouw 2012
Hun derde boek las lekker snel. Sneller nog dan de twee vorige. Jammer dat er toch een kat in dood moest gaan.

9 Julian Barnes - The Sense of Ending 2011
Flauberts papegaai was het eerste boek wat ik van hem las en vond het prachtig. Een ontdekking, toen. Daarna vond ik zijn boeken iets minder of minder mooi. Van deze heb ik weer eens voluit genoten.

10 Roger Deakin - Wildwood. A Journey Through Trees 2007
Ben dit jaar naar de tentoonstelling van David Hockney geweest. Er waren grote schilderijen van bomen. In de museumwinkel lag o.a. dit boekje van Roger Deakin. Of was het boekje van Richard Mabey Beechcombings The Naratives of Trees? Van Richard Mabey had ik al boeken. Van Roger Deakin heb ik de ander twee ook gekocht: Notes from Walnut Tree en Waterlog. En het boek van Robert MacFarlane The Old Ways A Journey on Foot hoort ook bij dit groepje. Dus van naar schilderijen kijken kan je ook al zin krijgen om bepaalde boeken te lezen.

Zie ook de top tien van Anton Brand, Joep van Ruiten, Cilla Geurtsen, Annet Peppelenbos, Doeke Sijens en Bart Temme.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik doe nu de boekhouding van NL GRAPHIC DESIGN. Dat is de webwinkel van Warren Lee met nederlands drukwerk na 1950.
Giny