hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 12 maart 2013

Geen context voor Anselm Kiefer in het Stedelijk Museum

Vorige maand was ik in het vernieuwde Stedelijk Museum. Omdat ze tien jaar hadden gedaan over het verplaatsen van de ingang, was ik na al die tijd wel benieuwd naar mijn lievelingsschilderijen. Eén van de schilderijen is 'Innenraum' van Anselm Kiefer (klik op de link voor een afbeelding).

De eerste keer dat ik het schilderij zag was op een grote Kiefertentoonstelling en ik kan en zal het schilderij niet uitleggen (als ik dat al zou kunnen), maar er zijn soms momenten in je leven waarbij kunst aankomt alsof je een stomp in je maag hebt gekregen. Dit schilderij had dat effect.

Samen met Bart Temme doorzocht ik in februari het hele museum, maar het schilderij was niet te vinden. Bij de balie bij de oude ingang heb ik uiteindelijk een klacht geformuleerd. De mevrouw achter de balie zei nog dat ik groot gelijk had, maar misschien zegt ze dat tegen iedereen opdat elke klager denkt dat hij gelijk heeft. Ze legde de klacht achter haar, net naast de prullenbak. 'Rechtstreeks het ronde archief in,' zei ik, maar dat ontkende ze en verdomd, vandaag kreeg ik antwoord van het museum:

Geachte heer Peppelenbos,
Dank voor uw reactie, we hebben heel erg geprobeerd Anselm Kiefer (vooral Innenraum) op zaal te krijgen, maar vonden niet de juiste context. We blijven proberen hem in een komende wisseling toch te tonen. Ik heb echter begrepen dat dit niet op korte termijn zal worden geraliseed.
Met vriendelijke groeten
Ben blij dat ik nu antwoord heb. Geen antwoord overigens waar ik tevreden mee ben, want je vraagt je bij de Mona Lisa toch ook niet af of er context is. In mijn ogen zoek je context bij zo'n topstuk in de collectie en wacht je niet tot het toevallig past bij iets anders.



2 opmerkingen:

Rense Sinkgraven zei

Ja belachelijk. Ik miste Mark Rothko, zat in depot kreeg ik te horen. Daar begrijp ik ook niets van.

Emily zei

Toevallig was ik er vorige week zaterdag ook en vroeg ik er ook naar. Mijn favoriete schilderij.....ik was erg beniewd waar het nu een plek had gekregen. De trap vond ik meteen maar waar was Innenraum? Mijn bezoek werd een soort rentocht door t vernieuwde museum; her en der vragend naar het schilderij. De vraag werd doorgespeeld van de een naar de ander tot ik bij de infobalie te horen kreeg dat het "in depot" was. Teleurgesteld ben ik afgedropen....Verlangend typte ik op internet innenraum en kiefer in. En stuitte op jouw reactie. Het komt vast goed. Want als jij en ik er naar vragen zijn er vast nog veeeel meer die ernaar vragen. We wachten maar lijdzaam af. Groet, Emily Posthumus