hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 11 juni 2013

Kroniek Leeuwarder Courant: Eierkoeken

Eierkoeken

De bestsellerlijst is een opeenvolging van hypejes. Ventoux van Bert Wagendorp dendert deze week de top 10 binnen. Het boek gaat over een groep vrienden die de Franse berg opfietsen, dertig jaar nadat een vriend bij de afdaling het leven liet. In het boek wordt De renner van Tim Krabbé als het ultieme wielrenboek gezien. Dat klopt, maar 43 Wielerverhalen vind ik ook mooi, vooral omdat mijn geboortedorp erin voorkomt. 'Het was koninginnedag en het was daar in Raalte letterlijk een kermiskoers, met schiettenten, draaimolens en bij de start een patatkraam.' Dat was voor het eerst dat Raalte in de literatuur vereeuwigd werd. Kwam er eens een auteur in ons dorp, miste ik hem ook nog. Wij deden in Raalte niet zoveel aan wielrennen. Wij hadden de jaarlijkse motorraces op de Luttenbergring. Motorcoureurs schrijven geen boeken.

Aan het begin van de Maand van het Spannende Boek maakt uitgeverij De Geus bekend dat ze meer wil inzetten op Nederlandse thrillerschrijvers binnen hun fonds. Onder andere de Leeuwarder auteur Derwent Christmas maakt de overstap van Nieuw Amsterdam naar ver Breda. 'Mijn redacteur probeerde me uit te dagen, te triggeren om over nieuw werk te praten, maar dat hielp me niet verder. Uiteindelijk voelde ik dat er een grote verandering moest plaatsvinden, iets waardoor het schrijven weer echt spannend en onbekend zou worden. Op een avond bedacht ik van de ene op de andere seconde dat ik een overstap kon maken naar een andere uitgeverij en de gedachte was onomkeerbaar ook de beslissing.'


Ook spannend maar dan anders is de aankondiging van dieetboekenauteur Sonja Bakker dat zij met een erotische roman komt. Ibiza, de hemel en de hel ligt vanaf volgende week in de winkel en zal het volgende hypeje worden. Op Twitter werd meteen druk gespeculeerd wat er op erotisch vlak met eierkoeken gedaan kon worden. De roddelsite Glamorama geeft alvast een voorpublicatie: 'Hij beroerde haar pronte eierkoeken. Langzaam liet hij zijn handen langs haar magere hamlappen glijden. Tevreden keek hij op haar neer, de prachtige blondine in zijn bed met haar huid als romige 20+ smeerkaas.' Auteur Henk Rijks twittert: 'Als ik denk aan seks met Sonja Bakker heb ik al gegeten en gedronken. Toch weer een afslankboek.'

Verscheen eerder in de Leeuwarder Courant, 8 juni 2013

Geen opmerkingen: