hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 23 september 2013

Kroniek Leeuwarder Courant: Pokkenvirus

Pokkenvirus

De vergadering over de toekenning van Tzum-prijs voor de mooiste zin duurde dit jaar maar een uurtje. We waren het snel eens over de winnende zin van Anton Valens uit Het boek Ont. Zoek de zin maar in de krant van donderdag, want als ik hem herhaal, zit ik zo aan mijn maximum tekstlengte: de zin kent maar liefst 68 woorden. Voor elk woord krijgt Valens één euro. De zin die het net niet geworden was (ook van Valens) luidde: 'Op een warme luchtstroom uit een winkel in de Brugstraat kwam het deuntje van Jingle Bells naar hem toe, als een pokkenvirus.' De uitgever van Tzum, die de prijs betaalt, vond deze zin van 22 woorden véél beter.



Zou een Nederlandse recensent de voorkant van de krant halen als hij sterft? Marcel Reich-Ranicki de Duitse criticus die deze week op 93-jarige leeftijd overleed, werd door alle kranten herdacht. Zelfs de populistische Bild-Zeitung bracht zijn dood als belangrijkste nieuws. Zijn tv-programma 'Das literarische Quartett' haalde voor een literair programma waarin critici praten over boeken ongekende kijkcijfers. Cees Nooteboom is Reich-Ranicki nog altijd dankbaar dat hij de Duitse vertaling van Het volgende verhaal omhooghield en prees. Een Nobelprijs-kandidaat volgens de criticus en sindsdien is Nooteboom bestsellerauteur bij onze oosterburen en wordt hij medio oktober altijd een beetje zenuwachtig.

Zes boeken zijn in de race voor de NS Publieskprijs. Opvallend was de nominatie van Gijp de biografie van René van der Gijp, geschreven door Michel van Egmond. In het voetbalprogramma 'VI' riep Johan Derksen, uitgever van het boek, iedereen op om te stemmen op 'Gijp'. Binnen enkele minuten lag de site van de NS Publieksprijs plat. Dit jaar dus geen literaire winnaar. Wilfred Genee vroeg aan Van der Gijp waarom hij niet aanwezig was bij de bekendmaking. 'Ik had me verslapen,' zei Van der Gijp. 'Ik had afgesproken dat ik er om twaalf uur zou zijn, maar ik werd om kwart voor twaalf wakker. Ik keek op m'n horloge en dacht: dat haal ik niet meer. Ha ha ha. Toen heb ik me maar weer omgedraaid.' De winnaar van de NS Publieksprijs krijgt 7.500 euro. Voor een tv-ster is dat een dagje schnabbelen.

Verscheen eerder in de Leeuwarder Courant, 21 september 2013.

Geen opmerkingen: